KEPRAKTISAN ENSIKLOPEDIA FAMILI APOCYNACEAE KEBUN RAYA BANUA UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA

  • Maulida Feryna Universitas Lambung Mangkurat
  • Muhammad Zaini Universitas Lambung Mangkurat
  • Amalia Rezeki Universitas Lambung Mangkurat
Keywords: Encyclopedia, Apocynaceae, Development research, Practically

Abstract

Development research is perfecting the product in accordance with product references and criteria, so as to produce a product that has been tested through various stages and validation. The development is in the form of an encyclopedia which is a type of teaching material that contains sources of information with text and illustrated images arranged systematically, designed according to learning objectives. The developed encyclopedia contains complete information about the apocynaceae family in the Banua Botanical Garden. This study aims to describe the practicality of the apocynaceae family encyclopedia in the Banua Botanical Garden. The research method used is Tessmer's formative evaluation design, which consists of: 1) expert review; 2) one-to-one; 3) small group evaluation; The individual test subjects were 4 students who took the phanerogamae course, and the small group test subjects were 4 students who took the phanerogamae course. The data were obtained from the research instrument practicality of content and practicality of expectations. The results showed that the practicality of the content scored 3.79 in the good category and the practicality of expectations earned a total score of 9.65% in the very good category. This shows that the encyclopedia of the apocynaceae family of the Banua Botanical Garden gave a positive response because it has attractiveness and is practical because it is easy to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbainsyah. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Topik Interaksi Mahluk Hidup dengan Lingkungannya dalam Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP. Tesis. Program Studi Magister Pendidikan Biologi ULM Banjarmasin.
Dharmono, D., Mahrudin, M., & Maulana, K. R. (2019). Kepraktisan handout struktur populasi tumbuhan rawa dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis mahasiswa pendidikan biologi.
Erdawati, S. (2018). Pengembangan Ensiklopedia Ipa Berbasis Integrasi Islam Sains Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas IV SD Negeri 003 Enok Kecamatan Enok. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4 (1), 40-57.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman,
Nur, M. (2013). Pendidikan dan Latihan Pembelajaran Inovatif dan Pengembangan Perangkat pembelajaran Bermuatan Keterampilan Berpikir dan Perilaku Berkarakter. Kerjasama Program Studi Magister Pendidikan Biologi PPs Unlam dengan Pusat Sains dan Matematika Sekolah (PSMS) UNESA, 1.
Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 155-158.
Recha, D. P. (2014). Pengembangan Ensiklopedia Bangun Datar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mi Irsyadut Tholibin Tugu Tulungagung. Skripsi.
Rosnawati, V., & Kaharudin, L. ode.(2020). Pengembangan Ensiklopedia Berbasis Potensi Lokal Yang Terdapat Di Wakatobi Pada Materi Pokok Animalia Invertebrata (Mollusca Dan Echinodermata). JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(1), 84.
Setiadi, A. E., & Setiawati, E. (2016). Pengembangan Ensiklopedia Keanekaragaman Hewan Vertebrata Berbasis Spesimen. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 4(1), 14–21.
Soleha, S., Setiawan, T. A., & Hakim, N. (2022). Pengembangan Ensiklopedia Online Berbasis Anyflip Pada Materi Fungi Sebagai Alternatif Sumber Belajar Untuk Siswa Sma/Ma Kelas X. Jurnal Bioeducation, 9(2), 47-56.
Suaidah, (2022). Pengembangan Ensiklopedia Ramuan Herbal di Desa Parebok Kecamatan Teluk Sampit. Skripsi, Tarbiyah dan Keguruan.
Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Sukma, M. (2021). Pemanfaatan Tumbuhan Pekarangan Rumah Sebagai Media Praktikum Mandiri Pada Sub Materi Spermatophyta. Skripsi. Banda Aceh : Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam.
Wei, E., Chan, C., & Wong, S. K. (2016). Review Apocynaceae species with antiproliferative and / or antiplasmodial properties : a review of ten genera.
Zaini, M. & Amintarti, S. (2022). Eduwisata Kota Banjarbaru. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Zaini, M. (2018). Penelitian Desain Pendidikan Aplikasi Teori ke dalam Praktik. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka
Published
2024-04-26
How to Cite
Feryna, M., Zaini, M., & Rezeki, A. (2024). KEPRAKTISAN ENSIKLOPEDIA FAMILI APOCYNACEAE KEBUN RAYA BANUA UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 15-22. https://doi.org/10.31849/bl.v11i1.16137
Section
Article
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times