PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PEMBERDAYAAN BERPIKIR MELALUI PERTANYAAN (PBMP) UNTUK SISWA SMA PADA MATERI SISTEM IMUN

  • Hartati Wulandari Universitas Riau
  • Zulfarina Zulfarina Universitas Riau
  • Evi Suryawati Universitas Riau
Keywords: E-Module, Empowerment of Thinking Through Questions (PBMP), Immune System

Abstract

Based on the results of observations that have been carried out in several high schools in Pekanbaru, it can be concluded that it is very necessary to develop teaching materials in the form of E-modules because teachers only use textbooks and LKPD during the teaching and learning process, teachers have never used E-modules during learning. And teachers do not use learning resources that can support students' critical thinking skills. Students experience difficulty in providing arguments when asked for written explanations to solve problems, and students are unable to analyze and synthesize problems. The aim of this study was to determine the effectiveness and efficiency of the electronic components of the immune system of PBMP. It is hoped that this study can help teachers to choose new learning materials as an alternative to support learning during the 4.0 revolution, and to provide learning experiences using electronic components. PBMP (problem-based empowerment) and encourage learning. Students will study the resources of the immune system so that students can think critically to develop. The efficiency test results are classified as very efficient which can be seen in the average relevance of 96.08% in the most effective category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriyani, F., Saraswati, R.R., Melasari, D., Putri, A., & Surmardani, D. (2020). Kelayakan Media Pembelajaran Monopoli Pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. Risenologi, 5(1), 20 – 25.

Christina, L. V., & Kristin, F. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Group Investigation (Gi) Dan Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) Dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 217.

Corebima, A.D. (2005). Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Sebagai Alat Pembelajaran IPA-Biologi Konstruktivis untuk meningkatkan Penalaran Siswa SLTP di jawa Timur. Laporan RUT VIII, Kantor Menteri Negara Riset dan Teknologi LIPI.
Corebima, A.D. (2013) Pengaruh Strategi Pembelajaran Reciprocal Teaching (RT) dipadu Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) Terhadap Kemampuan Metakognitif Biologi Siswa SMA Islam AL-Ma’arif Singosari Malang, 13-128.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.

Mely,A., Sura, M. G., Febrian, S. (2021). Pengembangan E-Modul Kimia Menggunakan Exe-Learning Berbasis Learning Cycle 5e Pada Materi Larutan Penyangga. ALOTROP, Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia, Vol 5 No 2 e-ISSN 2615-2819, Universitas Bengkulu, Bengkulu.
Mone,M., Manu, T.S., & Meha, A. M. (2021). Pengaruh Model Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (Pbmp) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Di Smp Negeri 10 Kupang Tahun Ajaran 2019/2020. Indigenous Biologi: Jurnal Pendidikan Dan Sains Biologi, 4(1), 17-25.
Nabila, F.L., & Retnowati, R. D. S. (2021). Pengembangan E-modul Berbantuan Pta Konsep Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(4)
Panji, H. (2015). Pengembangan Instrumen Baku Penilaian Kualitas Lembar Kerja Siswa Tematik Subsains Sekolah Dasar Kelas Tinggi, dalam AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. Vol 7 No 2, Univeritas Ahmad Dahlan, Yogyakarta. Yogyakarta.
Purwanto, M. N. (2009). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Rahmi, L. (2018). Perancangan E-Module Perakitan dan Instalasi Personal Komputer Sebagai Media Pelajaran Siswa SMK. TA’BID, 21 (2), 105 -111
Rini, M., Saitidah, M., Mustika, W. (2020). Pengembangan E-Modul Menggunakan Aplikasi Exe-Learning untuk Melatih Literasi Sains, dalam Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, Vol 4 No 2, Universitas Lambung Mangkurat.
Robika, A., Yurnetti.,& Yohandri. (2017). Pembuatan Media Mobile Learning Berbasis Android Untuk Mata Pelajaran Fisika Kelas XI SMA, dalam Pillar of Physics Education, Vol 10 No 1, Universitas Negeri Padang, Padang.

Sa”dun, A. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Setiawan, D. C., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2013). Pengaruh Strategi Pembelajaran Reciprocal Teaching (RT) Dipadu Pemberdayaan Berpikir melalui Pertanyaan (PBMP) terhadap Kemampuan Metakognitif Biologi Siswa SMA Islam Al-Ma’arif Singosari Malang. In Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Enviromental, and Learning (pp. 195-201). Malang, Indonesia: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Malang.

Susanto, T. A. (2021). Pengembangan e-media nearpod melalui model discovery untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Basicedu, 5(5), 3498-3512.

Utami, S. D., & Dewi, I. N. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa Berbasis Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan pada Mata Kuliah Pengetahuan Lingkungan. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 2020, 8.2: 327-336.
Published
2024-04-26
How to Cite
Wulandari, H., Zulfarina, Z., & Suryawati, E. (2024). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PEMBERDAYAAN BERPIKIR MELALUI PERTANYAAN (PBMP) UNTUK SISWA SMA PADA MATERI SISTEM IMUN. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 65-76. https://doi.org/10.31849/bl.v11i1.18334
Section
Article
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times