Etno-Vlog sebagai Media Pembelajaran Sains di SMP Smart Indonesia

  • Ermina Sari Universitas Lancang Kuning
  • Raudhah Awal Universitas Lancang Kuning
  • Martala Sari Universitas Lancang Kuning
Keywords: etnosains, ethno-vlog, media pembelajaran

Abstract

The concept of science can be presented through observing the phenomena around the participants. Preparation of learning resources for students who are able to link knowledge with community life can be done through integrating ethnoscience into learning media to make it easier for students to associate concepts with life. One of the effective media used in online learning is video blogging or “Vlog. Ethno-vlog is the integration of ethnoscience into learning that is made through vlogs. This service activity is based on partner problems, namely science teachers at Smart Indonesia Junior High School who are not familiar with ethno-vlog learning media. This ethno-vlog socialization was carried out to provide understanding and add insight to partners regarding ethno-vlog media that can be used as an alternative learning media that is fun for students. This socialization was carried out with introductory material on ethno-vlog and examples of its application in science learning. As an evaluation material for the success of the implementation of this service, socialization participants were given a pretest and post-test regarding the understanding and insight of the participants in the socialization regarding ethno-vlog as a medium for learning science. The results of the Community Service activities that have been carried out are known to increase the knowledge of partners about ethno-vlog as a medium for science learning. This increase in knowledge was obtained from the percentage values ​​of the pretest and posttest given to partners before and after Community Service activities were carried out.

Abstrak

Konsep sains dapat disajikan melalui pengamatan fenomena-fenomena yang ada di sekitar peserta. Penyusunan sumber belajar bagi peserta didik yang mampu mengaitkan pengetahuan dengan kehidupan masyarakat dapat dilakukan melalui pengintegrasian etnosains ke dalam media pembelajaran untuk memudahkan peserta didik mengaitkan konsep dengan kehidupan. Salah satu media yang efektif digunakan dalam pembelajaran online adalah video blogging atau Vlog. Etno-vlog merupakan pengintegrasian etnosains ke dalam pembelajaran yang sijadikan melalui vlog. Kegiatan pengabdian ini didasari atas permasalahan mitra yaitu guru sains di SMP Smart Indonesia yang belum mengenal media pembelajaran etno-vlog. Sosialisasi etno-vlog ini dilakukan untuk memberikan pemahaman dan menambah wawasan mitra mengenai media etno-vlog yang dapat dijadikan alternatif media pembelajaran yang menyenangkan bagi peserta didik. Sosialisasi ini dilakukan dengan materi pengenalan mengenai etno-vlog serta contoh penerapannya dalam pembelajaran sains. Sebagai bahan evaluasi keberhasilah pelaksanaan pengabdian ini, peserta sosialisasi diberikan pretest dan posttest mengenai pemahaman dan wawasan peserta sosialisasi mengenai etno-vlog sebagai media pembelajaran sains. Hasil kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat yang telah dilakukan diketahui terjadi peningkatan pengetahuan mitra mengenai etno-vlog sebagai media pembelajaran sains. Peningkatan pengetahuan ini diperoleh dari nilai persentase pretest dan posttest yang diberikan kepada mitra sebelum dan setelah kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat dilakukan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astini, N. K. (2020). Tantangan dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 241–255. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.452

Priana, Ronny Yudhi Septa. 2017. “Pemanfaatan Vlog Sebagai Media Pembelajaran Terintegrasi Teknologi Informasi.” Prosiding Seminar Nasional FKIP, 1 (2).

Sudarmin, Sumarni, W., Yulianti, D., & Zaenuri. (2019). Developing Students' Entrepreneurial Characters through Downstreaming Research on Natural Product Learning with Ethnoscience Integrated Stem. Journal of Physics: Conference Series, 1387(1), 1–11. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1387/1/012085

Sukesti, R., Handhika, J., & Kurniadi, E. (2020). Potensi Etnosains Dalam Pembelajaran Fisika Pada Materi Getaran, Gelombang dan Bunyi. SNPF (Seminar Nasional Pendidikan Fisika), 0(0). http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SNPF/article/view/1394

Syahdan, S., Herlinawati, H. & Marwa, M. (2021). Learning Media and Strategies Used by English Students in Practice Teaching during the Pandemic. ETERNAL (English Teaching Journal) 12 (2), 107-116

Yudhi,R., Priana, S. 2017. Pemanfaatan Vlog sebagai Media Pembelajaran Terintegrasi Teknologi Informasi. Jurnal FKIP Untirta, 2 (6), 313-316. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/1719

Published
2023-02-07
How to Cite
Sari, E., Awal, R., & Sari, M. (2023). Etno-Vlog sebagai Media Pembelajaran Sains di SMP Smart Indonesia. ABDIMAS Lectura: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 10-16. Retrieved from https://journal.unilak.ac.id/index.php/abdimaslectura/article/view/12992
Abstract viewed = 201 times
PDF downloaded = 141 times