Peningkatan Keterampilan Membuat Alat Peraga Matematika Pada Mahasiswa Prodi PGSD Universitas Peradaban
Abstract
In understanding abstract mathematical concepts, students need teaching aids such as concrete objects as an intermediary or visualization. The purpose of the research is to obtain skills in making mathematics teaching aids on PGSD University of Civilization students. The research method uses qualitative research with a total of 66 research subjects in the third semester of 2015/2016 Academic Year. Data collection techniques were taken using observation, interviews, documentation. The results obtained from the study provide knowledge of new knowledge, improve skills in making learning support instruments, train the creative thinking of students of the University of Civilization PGSD as a provision of learning strategies when going to be a teacher. This training prepares prospective teachers in explaining mathematical concepts, in learning mathematics, the use of teaching aids is expected to increase student motivation. Motivation can arise because many ideas and new ideas and fun learning contains a variety of information that is relevant to the learning needs of students.
Downloads
References
Annisah, S. (2014). Siti Annisah. 11, 1–15.
Gunung, S. D. N., & Kecamatan, K. (2019). 56| Dewantara Vol. VII, Januari-Juni 2019 p-ISSN: 2527- 399X│e -ISSN: 2541-609X. VII, 56–72.
Ishak, I. (2020). Pelatihan Guru Sd Di Tangerang: Implementasi Tpr Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Inggris. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 1–5. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3659
Kunci, K. (n.d.). Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika Oleh: Nasaruddin. 21–30.
Murdiana, I. N. (2010). Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siwa Kelas 1 SD Negeri 6 Tolitoli dalam Menyelesaikan Soal Cerita Tentang Penjumlahan Dan Pengurangan. 4(3), 165–177.
Nasaruddin, N. (2018). Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21–30. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v3i2.232
Pendidikan, F., & Pontianak, I. P. (2019). Available online at: http://journal.uny.ac.id/index.php/jpmmp. 3(1), 43–47.
Rusmawati. (2017). Penggunaan Alat Peraga Langsung pada Pembelajaran Matematika dengan Materi Pecahan Sederhana untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(2), 307–314. Retrieved from http://103.193.19.206/index.php/suaraguru/article/view/3607/2128
Setyowati, N., Susilo, B. E., & Masrukan, M. (2016). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa Mata Diklat Matematika Materi Peluang Di Kelas X AP B Semester 2 SMK N 1 Bawen. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 7(1), 24–30. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.4831
Widyantini, D. R. A. T. H., Si, M., Tg, S., Si, M., & Nasional, D. P. (2010). Pemanfaatan.
Yensy, N. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Dengan Menggunakan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas Viii Smp N 1 Argamakmur. Exacta, 10(1), 24–35.