Revolusi Pembelajaran Metodologi Ekonomi Selama Masa Pandemik Covid-19 Melalui Fitur “Tanya Egy”

  • Ermita Yusida Universitas Negeri Malang
  • Vika Annisa Qurrata Universitas Negeri Malang
  • Linda Seprillina Universitas Negeri Malang
Keywords: inovasi pembelajaran, metodologi penelitian, Tanya Egy, website

Abstract

Abstract:

The research methodology is a subject that has an essential role in completing the study. Even though students have received this course during the college period, many students still feel confused in determining the research method to complete their thesis, especially during the Covid-19 pandemic. The School from Home learning system prevents students from meeting face to face and talking directly to the lecturer. So, it is important to innovate where students can ask freely about the problems of both quantitative and qualitative research methods. So, there needs innovative learning to solve it. Authors made an innovation called Tanya Egy, based on a website application for Question and Answer (Q&A) about research methodology problems, both quantitative or qualitative. The Tanya Egy application has been synchronized with SPEDOL (Economic Library Service System and Online Data), owned by the Department of Economic Development FE UM. In this application, there are also many lecturers with econometric expertise and lecturers with expertise in the field of qualitative research methods. So this feature is not only for students who are taking research methods but also for students who are preparing a thesis or students who are currently on the verge of confusion in completing their thesis. The result of this activity is that 23 students have used and asked questions online through the Ask Egy feature. As many as 80 percent of students said this feature was beneficial in completing their thesis.

 

Abstrak :

Metodologi penelitian merupakan matakuliah yang memiliki peranan penting dalam penyelesaian studi. Meskipun selama masa kuliah mahasiswa telah mendapatkan matakuliah ini akan tetapi masih banyak mahasiswa merasa kebingungan dalam menentukan metode penelitian untuk menyelesaikan skripsi.  Kondisi ini diperparah saat adanya pandemi Covid-19. Sistem pembelajaran School from Home membuat mahasiswa dibatasi untuk bertatap muka dan berbicara langsung dengan dosennya. Sehingga, penting untuk melakukan inovasi dimana mahasiswa dapat bertanya bebas mengenai permasalahan metode penelitian baik kuantitatif maupun kualitatif. Penemuan inovasi aplikasi “Tanya Egy” merupakan fitur yang berupa website khusus untuk Tanya jawab permasalahan metodologi penelitian secara kuantitatif dan kualitatif. Aplikasi Tanya Egy telah tersinkronisasi dengan SPEDOL (Sistem Pelayanan Pustaka Ekonomi dan Data Online) yang telah dimiliki oleh jurusan Ekonomi Pembangunan FE UM. Dalam aplikasi ini juga tergabung banyak dosen dengan keahlian ekonometrika maupun dosen dengan keahlian di bidang metode penelitian kualitatif. Sehingga fitur ini tidak hanya untuk mahasiswa yang sedang menempuh metode penelitian namun juga untuk mahasiswa yang akan menyiapkan skripsi atau mahasiswa yang saat ini berada diambang kebingungan dalam penyelesaian skripsi. Hasil dari kegiatan ini yaitu terdapat sebanyak 23 mahasiswa yang sudah memanfaatkan dan bertanya secara daring melalui fitur Tanya Egy. Kemudian sebanyak 80 persen mahasiswa mengatakan bahwa fitur ini sangat membantu dalam penyelesaian skripsi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baran, E. (2014). A review of research on mobile learning in teacher education. Educational Technology and Society.

Bintoro, H. S., & Zuliana, E. (2015). Penerapan Interactive Multimedia Berbasis Kurikulum 2013 Ditinjau dari Kecerdasan Intrapersonal Siswa Pada Pembelajaran Matematika SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4683

Cheon, J., Lee, S., Crooks, S. M., & Song, J. (2012). An investigation of mobile learning readiness in higher education based on the theory of planned behavior. Computers and Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.015

Guntoro, G. B. (2020). PEMANFAATAN APLIKASI SEBAGAI MEDIA BANTU EDUKASI AGAMA ISLAM UNTUK ANAK USIA DINI. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3339

Kearney, M., Schuck, S., Burden, K., & Aubusson, P. (2012). Viewing mobile learning from a pedagogical perspective. Research in Learning Technology. https://doi.org/10.3402/rlt.v20i0/14406

Khan, A. I., Al-Shihi, H., Al-Khanjari, Z. A., & Sarrab, M. (2015). Mobile Learning (M-Learning) adoption in the Middle East: Lessons learned from the educationally advanced countries. Telematics and Informatics. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.04.005

Nugrahani, D., Egar, N., & Musarokah, S. (2020). Pembelajaran Daring Pada Pelatihan English for Academic Purpose Universitas Pgri Semarang Di Masa Pandemi Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian ….

Parsons, D., Ryu, H., & Cranshaw, M. (2006). A study of design requirements for mobile learning environments. Proceedings - Sixth International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2006. https://doi.org/10.1109/icalt.2006.1652376

Rahmawati, E. M., & Mukminan, M. (2018). Pengembangang m-learning untuk mendukung kemandirian dan hasil belajar mata pelajaran Geografi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.12726

Seppälä, P., & Alamäki, H. (2003). Mobile learning in teacher training. Journal of Computer Assisted Learning. https://doi.org/10.1046/j.0266-4909.2003.00034.x

Sharples, M., & Pea, R. (2014). Mobile learning. The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, Second Edition, (January), 501–521. https://doi.org/10.1017/CBO9781139519526.030

Warsita, B. (2018). MOBILE LEARNING SEBAGAI MODEL PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF DAN INOVATIF. Jurnal Teknodik. https://doi.org/10.32550/teknodik.v14i1.452

Published
2021-12-28
How to Cite
Yusida, E., Vika Annisa Qurrata, & Linda Seprillina. (2021). Revolusi Pembelajaran Metodologi Ekonomi Selama Masa Pandemik Covid-19 Melalui Fitur “Tanya Egy”. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1421-1428. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.5532
Abstract viewed = 178 times
PDF downloaded = 148 times