Counseling to Strength Religious Moderation In The Framework of Handling Religious And National Conflicts In Riau Province
PENYULUHAN PENGUATAN MODERASI BERAGAMA DALAM RANGKA MENANGGULANGI KONFLIK KEAGAMAAN DAN KONFLIK KEBANGSAAN DI PROVINSI RIAU
DOI:
https://doi.org/10.31849/dinamisia.v8i4.19373Keywords:
counseling, religious moderation, religious conflicts, national conflictsAbstract
Religious conflicts often occur in heterogeneous communities, including communities in Riau province. This paper aims to determine the results of community service carried out in the form of counseling on strengthening religious moderation in order to overcome religious conflicts and national conflicts in Riau Province. The community service carried out uses the PAR (Participation Action Research) method, which is a method for developing moderate attitudes and behaviors and promoting peace among religious leaders, community leaders, and youth in Riau Province, with 3 stages, namely planning, implementation and the reflection or evaluation stage. The results of this community service obtained that the implementation of this service was successfully carried out according to planning. Then, this service reflects a positive impact on the participants who attended the counseling, which further fosters the spirit of moderation in their religion, a steady spirit of tolerance and increasingly appreciates local wisdom and of course gets new knowledge that is useful in heterogeneous community for harmonious and peaceful life.
References
Akhmadi, A. (2019). Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia. Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.
Amrullah, M. K., & Islamy, M. I. (2021). Moderasi Beragama: Penanaman Pada Lembaga Pendidikan Formal Dan Nonformal. Nizham: Jurnal Studi Keislaman, 9(02), 57–69.
Anggraeni, R. N., Fakhriyah, F., & Ahsin, M. N. (2021). Peran Orang Tua Sebagai Fasilitator Anak Dalam Proses Pembelajaran Online Di Rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 105–117.
Anwar, R. N. (2021). Penyuluhan Urgensi Tabayun Dalam Menanggulangi Penyebaran Hoax Di Media Sosial Pada Masa Covid-19. Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021, 1(1), 1024–1030.
Apriani, N. W., & Aryani, N. K. (2022). Moderasi Beragama: Moderasi Beragama Dalam Geguritan Dharma Sunyata. Kalangwan Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa Dan Sastra, 12(1), 34–45.
Arief, M. I., Maisarah, M., Husin, G. M. I., Mailita, M., Ainah, N., Yusuf, M., & Ramadhan, H. (2022). Pengabdian Kepada Masyarakat “Moderasi Beragama Untuk Penguatan Karakter Bangsa Di Tingkat Remaja Pada Sman 2 Martapura Kalimantan Selatan.” Al-Khidma: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 62–69.
Arifinsyah, A., Al Huzaify, M. F., Aini, F. H., Saragih, A. U. M., & Rohilah, R. (2023). Moderasi Beragama Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Bibel. Tarbiatuna: Journal Of Islamic Education Studies, 3(2), 211–227.
Aseri, M. (2020). Hukum Islam Di Indonesia (Politik Hukum Orde Lama Hingga Reformasi). Pascasarjana Uin Antasari Banjarmasin.
Dongoran, E. D., Hasugian, J. W., Josanti, J., & Papay, A. D. (2020). Mananamkan Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Kristen Di Sman 1 Bintan Timur. Real Coster: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 7–11.
Endang, B. (2009). Mengembangkan Sikap Toleransi Dan Kebersamaan Di Kalangan Siswa. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 1(2), 89–105.
Ghazali, A., Husni, D., Mawarti, S., Masbukin, M., & Nuh, Z. M. (N.D.). Pola Interaksi Dan Penyebaran Moderasi Beragama Studi Di Kota Bagansiapi-Api Kabupaten Rokan Hilir. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 14(1), 58–70.
Hartani, M., & Nulhaqim, S. A. (2020). Analisis Konflik Antar Umat Beragama Di Aceh Singkil. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(2), 93–99.
Hasan, M. (2021). Prinsip Moderasi Beragama Dalam Kehidupan Berbangsa. Jurnal Mubtadiin, 7(02), 110–123.
Hasan, M. S. (2019). Internalisasi Nilai Toleransi Beragama. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 6(1), 79–111.
Hendriani, A., Maulidin, A., Royani, A., Suherman, A., & Nurasikin, A. (2023). Moderasi Beragama Dalam Masyarakat Multikultural (Studi Kasus Kecamatan Kramatwatu).
Jamaluddin, J. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Di Tengah Multikulturalitas Indonesia. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu …. Http://Journal.Stai-Yamisa.Ac.Id/Index.Php/Assalam/Article/View/62
Kertayasa, H., Zainuri, R. D., Sasmita, M., Annisa, Q., Fudholi, A., Utomo, A. A. B., Haerudin, H., & Masruroh, S. (2022). Penguatan Moderasi Beragama Di Smp Islam At-Thohariyah Telukjambe Timur Karawang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(5), 547–553.
Kurniawan, F. E., & Margiansyah, D. (2019). Aktivisme Gerakan Keagamaan Dalam Konteks Kebudayaan: Antara Penegakan Syariat Dan Anomali. Jurnal Sosiologi Reflektif, 14(1), 41–58.
Latifa, R., & Fahri, M. (N.D.). Moderasi Beragama: Potret Wawasan, Sikap Dan Intensi Masyarakat. Rajawali Press.
Moral, K., Penelitian, A., Kepercayaan, A., Kunci, K., & This, A. (2020). Interaksi Sosial Masyarakat Dalam Menjaga Toleransi Antar Umat Beragama ( Desa Gumeng Kecamatan Jenawi Kabupaten Karanganyar ) Wahyu Setyorini 13040254044 ( Prodi S-1 Ppkn , Fish Unesa ) Riniayuk90@Gmail.Com Muhammad Turhan Yani. 08(1995), 1078–1093.
Ramadhana, M. R., & Sudrajat, R. H. (2020). Pelatihan Komunikasi Efektif Dalam Meningkatkan Pelayanan Prima Di Instansi Pemerintahan Provinsi Jawa Barat. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 693–700.
Rusmiati, E. T., Alfudholli, M. A. H., & ... (2022). Penguatan Moderasi Beragama Di Pesantren Untuk Mencegah Tumbuhnya Radikalisme. Abdi Moestopo …. Https://Www.Journal.Moestopo.Ac.Id/Index.Php/Abdimoestopo/Article/View/2162
Sari, F. Y. (2022). Efektivitas Metode Peer Tutoring Dalam Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Di Sanggar Asysyauqi Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu. Uin Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Sholeh, M., & Yusuf, M. (2020). Dampak Positif Kegiatan Program Pengembangan Kewirausahaan Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Minat Kewirausahaan Bagi Mahasiswa. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(2), 132–138.
Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama Di Lembaga Pendidikan. Jurnal Bimas Islam, 12(2), 323–348.
Sutrisno, H. E. (2019). Budaya Organisasi. Prenada Media.
Tunny, R. (2022). Penyuluhan Tentang Penggunaan Antibiotik Di Desa Sepa. Jurnal Pengabdian Ilmu Kesehatan, 2(1), 60–63.
Umisara, E. U., Purwanti, Y. P., Fauzi, I. F., Maulana, I. M., & Toha, M. T. (2023). Pelatihan Public Speaking Berbahasa Inggris Menggunakan Media Pop-Up Untuk Remaja Di Kabupaten Brebes. Jurnal Pengabdian Masyarakat-Pimas, 2(1), 29–37.
Widana, I. N. M. (2022). Konstruksi Kerukunan Beragama Pada Pluralitas Masyarakat Dusun Keraning Dalam Pengarusutamaan Moderasi Beragama. Widya Sandhi, 13(2), 85–110.
Widiastuti, I., & Ip, S. (2021). Strategi Pengentasan Kemiskinan Melalui Kemandirian Pangan Dalam Perspektif Kebijakan Publik. Insan Cendekia Mandiri.
Yasfin, M. A., & Kristiana, R. H. (2023). Pendampingan Moderasi Beragama Generasi Milenial Kabupaten Kudus Melalui Pelatihan Literasi Media. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 43–54.
Yulianto, R. (2020). Implementasi Budaya Madrasah Dalam Membangun Sikap Moderasi Beragama. Dtc-Membangun Moderasi Beragama. Https://Books.Google.Com/Books?Hl=En&Lr=&Id=Qoezeaaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pt138&Dq=Indikator+Radikalisme&Ots=M3m0jjywg_&Sig=Hkldd41m5737pwcmjxzwnxpheio
Yunita, D., Widad, A., Diah, Y. M., & Farla, W. (2021). Pembuatan Content Marketing Sebagai Strategi Menumbuhkan Brand Awareness Bagi Pelaku Usaha Di Era Pandemi Covid-19. Sricommerce: Journal Of Sriwijaya Community Services, 2(2), 89–96.













