Use of Container Materials as an Enhancement Effort to identify the letters of hijayah for Early Age Children
Abstract
The purpose of the study was to find out how to improve recognizing hijaiyah letters in early childhood, inhibiting and supporting factors by using used materials. Field research in Kindergarten Dharma Wanita Kauman I with the form of this research is a descriptive qualitative case study. The method used to collect research data is through interviews, observation and documentation. The methods for analyzing research data are data reduction, data presentation (display), and drawing conclusions or verification. The results of the study were: (1) after the act of learning through the media of used materials increased by 90% (22 of 25 students) they were able to recognize hijaiyah letters well, (2) the presence of used material media could also attract children's interest in learning because it has a variety of -various shapes and colors, (3) inhibiting factors: lack of parental attention, parents only rely on children's learning at school. Supporting factors: the enthusiasm of children in introducing hijaiyah letters using various APEs, used media media make children more enthusiastic and not easily bored.
Downloads
References
Agustina, R., Sunarso, A., & Artikel, I. (2018). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Media Peningkatan Kreativitas Pada Mata Pelajaran Sbk. Joyful Learning Journal, 7(3), 75–79.
Fatimah, A., Rosidah, L., Kusumawardani, R., Maryani, K., Rosmilawati, I., & Kurniawati, Y. (2020). Penggunaan Media Bahan Bekas Untuk Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Kelompok B Di Tk Al-Fitrah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 5(1), 46–55.
Fauziyah, R. (2014). Pemanfaatan Kardus Bekas Sebagai Media. Cakrawala Dini, 5(2), 126–133.
Handayani, P. (2014). Penggunaan Media Bahan Bekas Untuk Meningkatkan Keterampilan Meronce Pada Siswa Kelas V SDN Ori Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal FKIP UNS, 6, 5–6.
Islamiah, F., Fridani, L., & Supena, A. (2019). Konsep Pendidikan Hafidz Qur’an pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 30. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.132
Nurmila, S. (2021). Penerapan Media Bahan Alam Untuk Meningkatkan Pekembangan Kognitif Anak Pada Kelompok B RA Mi’rajus Shibyan NW Dasan Lekong. Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 2(2), 64–72. https://doi.org/10.37216/aura.v3i1.549
Oktari, V. M. (2017). Penggunaan Media Bahan Alam Dalam Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak Kartika I-63 Padang. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(Vol 1 No 1 (2017): Paud Lectura), 49–57.
Rahayu, A. (2022). Penggunaan Media Bahan Alam untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Simbol Angka 1-10 Anak Usia 4-5 tahun di TK Pertiwi Gembosan Boyolali. AUDIENSI: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.24246/audiensi.vol1.no12022pp1-11
Setyowati. (2021). Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Media Bahan Bekas. Jurnal Ashil:Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 80–91.
Siarni, M. (2015). Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(2), 94–104.
Siron, Y., Khonipah, I., Kholifah, N., & Fani, M. (2020). Penggunaan Barang Bekas Untuk Media Pembelajaran : Pengalaman Guru PAUD. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 4(2), 63–74.
Urwatun Naziah. (2020). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Bahan Ajar (Ape) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Pengelompokan Hewan Berdasarkan Makanan. Pedagogia:Jurnal Pendidikan, 6(3), 34–56.
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.
Wahyuni, S., & Khotimah, N. (2014). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase dengan Media Bahan Alam Kelompok Bermain. PAUD Teratai, 2(2). https://core.ac.uk/download/pdf/230639150.pdf
Windi Astuti, S. W. (2021). Implementasi Pendidikan Al-Qur’an Pada Anak Usia Dini Dengan Metode Muroja’ah. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 5, No 1, Oktober 2021, 5(1), 86–95. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.7711
Yulida Izatusholihah, Elan, dan H. Y. M. (2021). PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 5, No 1, Oktober 2021. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 86–95. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.7376
Yuni, R. (2020). Pengembangan Media Kreatif Barang Bekas untuk Melatih Kreativitas Anak Kelompok B di TK Cut Meutia Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).
Copyright (c) 2023 Agus Sriyanto, Elyaum Farihah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.