Use of Container Materials as an Enhancement Effort to identify the letters of hijayah for Early Age Children

  • Agus Sriyanto STIT Muhammadiyah Tempurejo Ngawi
  • Elyaum Farihah STIT Muhammadiyah Tempurejo Ngawi
Keywords: Media Bahan Bekas, Huruf Hijaiyah, Anak Usia Dini

Abstract

The purpose of the study was to find out how to improve recognizing hijaiyah letters in early childhood, inhibiting and supporting factors by using used materials. Field research in Kindergarten Dharma Wanita Kauman I with the form of this research is a descriptive qualitative case study. The method used to collect research data is through interviews, observation and documentation. The methods for analyzing research data are data reduction, data presentation (display), and drawing conclusions or verification. The results of the study were: (1) after the act of learning through the media of used materials increased by 90% (22 of 25 students) they were able to recognize hijaiyah letters well, (2) the presence of used material media could also attract children's interest in learning because it has a variety of -various shapes and colors, (3) inhibiting factors: lack of parental attention, parents only rely on children's learning at school. Supporting factors: the enthusiasm of children in introducing hijaiyah letters using various APEs, used media media make children more enthusiastic and not easily bored.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, R., Sunarso, A., & Artikel, I. (2018). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Media Peningkatan Kreativitas Pada Mata Pelajaran Sbk. Joyful Learning Journal, 7(3), 75–79.

Fatimah, A., Rosidah, L., Kusumawardani, R., Maryani, K., Rosmilawati, I., & Kurniawati, Y. (2020). Penggunaan Media Bahan Bekas Untuk Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini Kelompok B Di Tk Al-Fitrah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 5(1), 46–55.

Fauziyah, R. (2014). Pemanfaatan Kardus Bekas Sebagai Media. Cakrawala Dini, 5(2), 126–133.

Handayani, P. (2014). Penggunaan Media Bahan Bekas Untuk Meningkatkan Keterampilan Meronce Pada Siswa Kelas V SDN Ori Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal FKIP UNS, 6, 5–6.

Islamiah, F., Fridani, L., & Supena, A. (2019). Konsep Pendidikan Hafidz Qur’an pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 30. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.132

Nurmila, S. (2021). Penerapan Media Bahan Alam Untuk Meningkatkan Pekembangan Kognitif Anak Pada Kelompok B RA Mi’rajus Shibyan NW Dasan Lekong. Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 2(2), 64–72. https://doi.org/10.37216/aura.v3i1.549

Oktari, V. M. (2017). Penggunaan Media Bahan Alam Dalam Pembelajaran Di Taman Kanak-Kanak Kartika I-63 Padang. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(Vol 1 No 1 (2017): Paud Lectura), 49–57.

Rahayu, A. (2022). Penggunaan Media Bahan Alam untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Simbol Angka 1-10 Anak Usia 4-5 tahun di TK Pertiwi Gembosan Boyolali. AUDIENSI: Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.24246/audiensi.vol1.no12022pp1-11

Setyowati. (2021). Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Media Bahan Bekas. Jurnal Ashil:Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 80–91.

Siarni, M. (2015). Pemanfaatan Barang Bekas sebagai Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(2), 94–104.

Siron, Y., Khonipah, I., Kholifah, N., & Fani, M. (2020). Penggunaan Barang Bekas Untuk Media Pembelajaran : Pengalaman Guru PAUD. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 4(2), 63–74.

Urwatun Naziah. (2020). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Bahan Ajar (Ape) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Pengelompokan Hewan Berdasarkan Makanan. Pedagogia:Jurnal Pendidikan, 6(3), 34–56.

Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.

Wahyuni, S., & Khotimah, N. (2014). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase dengan Media Bahan Alam Kelompok Bermain. PAUD Teratai, 2(2). https://core.ac.uk/download/pdf/230639150.pdf

Windi Astuti, S. W. (2021). Implementasi Pendidikan Al-Qur’an Pada Anak Usia Dini Dengan Metode Muroja’ah. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 5, No 1, Oktober 2021, 5(1), 86–95. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.7711

Yulida Izatusholihah, Elan, dan H. Y. M. (2021). PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 5, No 1, Oktober 2021. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 86–95. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.7376

Yuni, R. (2020). Pengembangan Media Kreatif Barang Bekas untuk Melatih Kreativitas Anak Kelompok B di TK Cut Meutia Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).

Published
2023-09-29
How to Cite
Agus Sriyanto, & Farihah, E. (2023). Use of Container Materials as an Enhancement Effort to identify the letters of hijayah for Early Age Children. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(01), 1-14. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v7i01.11515
Abstract viewed = 87 times
PDF downloaded = 435 times