Penerapan Permainan Kooperatif terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini
Abstract
Cooperative games are games related to social communication in a team and encourage the emergence of a togetherness and cooperation of children. Socio-emotional development is a child's development that needs to be stimulated, because it will affect the child's future life, especially when interacting with the environment around the child. This study aims to determine the effect of cooperative games on social emotional development, using research methods (classroom action research) with a population of "children in group A" totaling 9 children, using data collection in the form of observation sheets and cooperative game activities carried out in 2 cycles, so that Researchers can conclude that this cooperative game greatly affects emotional social development because each activity involves social interaction, cooperation between group friends so that children are accustomed to socializing. in the pre-cycle, the child's development is still low 25%. In cycle 1, the effect of cooperative play begins to affect 50%. In cycle 2, the effect of cooperative play is shown, by showing the largest average value obtained from a number of children from one class achieving the criteria for Developing According to Expectations (BSH) with a percentage of 75 %.
Downloads
References
Adonis, F. (2020). Pengembangan Media Permainan Kooperatif Merancang Gambar untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), 425–431. https://doi.org/10.23887/jlls.v3i3.29433
Afifah, D. S. N. (2012). Interaksi Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD: Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 1(2), 145–152. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i2.37
Aqib, Z. (2011). Pedoman teknis penyelenggaraan PAUD (Pendidikan Anak usia Dini). Nuansa Aulia.
Cholimah, N. (2008). Implementasi Program Pembelajaran PAUD [PhD Thesis]. Universitas Pendidikan Indonesia.
Dai, K., dan Utina, S. S. (2020). Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Metode Bermain Kooperatif Di Kelompok B Tk Mekar Sari Desa Potanga Kecamatan Boliyohuto Kabupaten Gorontalo. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(2), 44–57. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i2.222
Erawati, N. K., dan Suwarnisi, N. M. (2019). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Dengan Permainan Dalam Matematika. Jurnal Matematika, 9(2), 85–93. https://doi.org/10.24843/JMAT.2019.v09.i02.p114
Fitria, F., Utomo, H. B., dan Dwiyanti, L. (2020). Pembentukan Perilaku Prososial Anak Usia Dini Melalui Permainan Kooperatif. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 123–132. https://doi.org/10.30870/jpppaud.v7i2.8424
Kaunang, G. V. N., dan Tiwow, M. F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Bermain Kooperatif Jump And Match The Egg Di Kelompok B TK Katolik Santa Theresia Tomohon: Indonesia. Kidspedia : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 7–14.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 01–12. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739
Lubis, M. Y. (2019). MENGEMBANGKAN SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI MELALUI BERMAIN. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 47–58. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3301
Maresha, O. D., dan Stanislaus, S. (2018). Keefektifan Permainan Kooperatif Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Pra Sekolah Di Tk Kemala Bhayangkari 81 Magelang. Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.15294/intuisi.v4i1.13329
Maria, I., dan Amalia, E. R. (2018). Perkembangan Aspek Sosial-Emosional dan Kegiatan Pembelajaran yang Sesuai untuk Anak Usia 4-6 Tahun. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/p5gu8
Nice, N. (2013). PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/paud.v1i1.227
Panzilion, P., Padila, P., dan Andri, J. (2021). Pengetahuan Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini oleh Guru. Journal of Telenursing (JOTING), 3(1), 85–94. https://doi.org/10.31539/joting.v3i1.2115
Prabandari, I. R., dan Fidesrinur, F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Bekerjasama Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Kooperatif. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 1(2), 96–105. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v1i2.572
Pujianti, R., Sumardi, S., dan Mulyadi, S. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Raudhatul Athfal. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v6i2.4919
Purnama, A. (2015). Efektifitas Permainan Kooperatif Merancang Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa TK A BAS Tuban. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), Article 2. https://jurnal.unmer.ac.id/index.php/jpt/article/view/1402
Purnama, A. (2017). MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL ABK MELALUI METODE BERMAIN KOOPERATIF DI PAUD INKLUSI. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 37–51.
Rahman, M. H., dan Kencana, R. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Musamus Journal of Primary Education, 2(2), 67–75. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i2.2177
Salim, Rasyid, I., dan Haidir. (2017). Penelitian Tindakan Kelas: (Teori dan Aplikasi Bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan Pendidikan Agama Islam di Sekolah). Perdana publishing.
Saputra, I., dan Masykouri, A. (2011). Membangun Sosial Emosi Anak di Usia 2-4 Tahun (No. 14; Nomor 14). Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga. http://repositori.kemdikbud.go.id/550/
Setiawan, H. Y. (2016). Permainan Kooperatif Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal AUDI, Volume 1. http://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/jpaud/article/download/1207/1048
Sukatin, Q. Y. H. (2020). Analisis Psikologi Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 156–171.
Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam berbagai aspeknya. Kencana Prenada Media.
Syarifuddin, A. (2011). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(01), 113–136. https://doi.org/10.19109/td.v16i01.57
Tambak, S. (2017). Metode Cooperative Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(1), 1–17. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(1).1526
Wahyuni, S., Pudji, H., dan Afifatus, S. (2013). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Melalui Permainan Kooperatif Pada Anak Usia Dini Di Tk Kartika Ii-40 Kodim Lubuklinggau [Ut, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu]. http://repository.unib.ac.id/4666/
WAHYUNINGSIH, N. 1423311071. (2019). PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENGEMBANGKAN ASPEK SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI DI BA AISYIYAH CABANG BOBOTSARI [Skripsi, IAIN Purwokerto]. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/5218/
Wardany, M. P., dan Jaya, M. T. S. (2017a). Aktivitas Bermain Kooperatif Meningkatkan Perkembangan Sosial-Emosional Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), Article 2. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PAUD/article/view/14228
Wardany, M. P., dan Jaya, M. T. S. (2017b). Aktivitas Bermain Kooperatif Meningkatkan Perkembangan Sosial-Emosional Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), Article 2. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PAUD/article/view/14228
Wiyani, N. A. (2014). Mengelola dan Mengembangkan Kecerdasan Sosial dan Emosi Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orangtua dan Pendidik PAUD (Cet.1). Ar-Ruzz Media.
Yahya, R., dan Efendi, R. (2020). Penggunaan Pembelajaran Cooperative Learning Permainan Bola Voli Dalam Meningkatkan Hasil Passing. Journal Coaching Education Sports, 1(2). https://doi.org/10.31599/jces.v1i2.366
Yusuf L.N, S. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosda Karya.
Copyright (c) 2022 hanna choirunnisa aziz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.