Literasi Gizi Remaja Melalui Permainan Edukasi Goaksi (Go Aksi Bergizi)

  • Rini Harianti Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Imelda Fitri Universitas Abdurrab
  • Hotmauli Hotmauli Universitas Abdurrab
  • Brilian Dini MA Iballa Universitas Abdurrab
  • Fenny Anita Universitas Abdurrab
  • Ully Astuti Siregar Universitas Abdurrab
Keywords: Adolescents, Education, GOAKSI, Nutritional Literacy

Abstract

Nutritional problems in adolescents are increasingly complex, one of which is nutritional anemia and skipping breakfast. It happens because of limited knowledge about balanced nutrition in adolescents. With the increasing nutritional problems of adolescents, the Community Service (PKM) team collaborates with partners, namely students of SMAN 1 Perhentian Raja, Kampar to carry out adolescents' nutrition literacy through the educational game GOAKSI (Go Aksi Bergizi). This activity effort to convey adolescent nutritional literacy through counseling the contents of my plate in meeting nutrition needs. The PKM was attended by 28 student 11th graders. All students were able to understand well the concept of balanced nutrition through the contents of my plate by an increase in the average value of knowledge from 5.4 to 8.0 (pre-test and post-test results) of 2.6 points. It is hoped that PKM activities can be carried out continuously with different topics, so that the formation of knowledge and positive attitudes of adolescents in fulfilling balanced nutrition and good food habits in overcoming adolescent nutritional problems.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Az-zahra, K., & Kurniasari, R. (2022). Efektivitas Pemberian Media Edukasi Gizi yang Menarik dan Inovatif terhadap Pencegahan Anemia kepada Remaja Putri : Literature Review. MPPKI: Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia The Indonesian Journal of Health Promotion, 5(6), 618–627.

Baihaqqi, A. F., Swastikaningrum, A. D. A., Rohani, A., Ibtisam, F., Rahajeng, F. S., Hidayat, I., Noorsy, N. A., Sari, R. A., Novitasari, S., Khairunisa, S., & Asfiradayati, R. (2021). Peningkatan Edukasi dan Literasi Gizi Guna Mengatur Pola Makan Anak Pada Masa Pandemi di Desa Jatisari Kabupaten Boyolali. MASOKAN: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(2), 123–132.

Dewanti, L. P., Sitoayu, L., Melani, V., Aula Rumana, N., Herliana Putri, V., & Ronitawati, P. (2021). Edukasi Gizi dalam Jaringan (Daring) Mengenai Bahaya Anemia dan Pencegahannya Pada Remaja Saat Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Tahun 2021, 85–90.

Dewi, H. P., & Mardiana. (2021). Faktor Risiko yang Mempengaruhi Kejadian Anemia Pada Ibu Hamil di Wilayah Kerja Puskesmas Nusawungu II Cilacap. Journal of Nutrition College, 10(4), 285–296.

Dewi, N. U., Hartini, D. A., Jayadi, Y. I., & Rahman, A. (2018). Peningkatan Pengetahuan Gizi Melalui Permainan. Jurnal Kesehatan Tadulako, 4(1), 20–27.

Gambir, J., & Nopriantini. (2018). Penerapan Model Edukasi Gizi Terhadap Perilaku Sarapan Pada Anak Sekolah Dasar. JVK: Jurnal Vokasi Kesehatan, 4(2), 95–99.

Ma’arif, M. Z., Ristanti, I. K., & Nafies, D. A. A. (2019). Kegiatan Edukatif “Tim Aksi Bergizi” Pada Remaja di Kabupaten Tuban. ABDIMASNU: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 55–59.

Mawarni, E. E. (2017). Edukasi Gizi ”Pentingnya Sarapan Sehat Bagi Anak Sekolah”. Warta Pengabdian, 11(4), 97–107. https://doi.org/10.19184/wrtp.v11i4.7238.

Nasruddin, H., Syamsu, R. F., & Permatasari, D. (2021). Angka Kejadian Anemia Pada Remaja Putri di Indonesia. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(4), 357–364. https://doi.org/10.1016/ j.pedneo.2020.11.002.

Ngadiarti, I., Astuti, T., Rochani, N. S., Marudut, & Jauhari, A. (2021). Literasi Program Pengendalian Obesitas Anak Sekolah Dasar di Jakarta Selatan. JPKM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 27(3), 209–217.

Sabilla, M., & Mustakim. (2021). Literasi Gizi Seimbang di Masa Pandemi Covid-19 Melalui Aplikasi WhatsApp. Jurnal Andi Masyarakat Indonesia (JAMSI), 1(1), 159–164.

Sari, S. P., & Mahmudah, U. (2020). Penggunaan Media Cakram Gizi terhadap Perilaku Konsumsi Sayur dan Buah Remaja. Jurnal Nutrisia, 22(1), 1–7. https://doi.org/10.29238/jnutri.v22i1. 202.

Siahaya, A., Haryanto, R., & Sutini, T. (2021). Edukasi “Isi Piringku” terhadap pengetahuan dan perilaku pada ibu balita stunting di Maluku. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 12(5), 199–202.

Siregar, M. H., & Koerniawati, R. D. (2021). Edukasi Gizi Seimbang Menggunakan Aplikasi Whatsapp Pada Siswa Madrasah Aliyah Di Kabupaten Bogor. COMMUNITY : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16–19. https://doi.org/10.51878/community.v1i1. 148.

Syafei, A., & Badriyah, L. (2019). Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 08(04), 182–190. https://doi.org/10.33221/jikm.v8i04.402.

Wijayanti, T. S., Fayasari, A., & Khasanah, T. A. (2021). Permainan Edukasi Ular Tangga Meningkatkan Pengetahuan dan Konsumsi Sayur Buah Pada Remaja di Jakarta Selatan. Journal of Nutrition College, 10(1), 18–25.

Published
2022-10-28
How to Cite
Harianti, R., Fitri, I., Hotmauli, H., Dini MA Iballa, B., Anita, F., & Siregar, U. A. (2022). Literasi Gizi Remaja Melalui Permainan Edukasi Goaksi (Go Aksi Bergizi). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1188-1194. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i5.10857
Abstract viewed = 695 times
PDF downloaded = 685 times