Pemberdayaan dan Pengembangan UKM sebagai Pendorong Ekonomi Desa (Studi Kasus pada Desa Kramat Gajah, Kecamatan Galang, Sumatera Utara)

  • Ayu Permata Sar Sari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mardina Ratna Sari Ritonga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rahmah Aulia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wahyuni Syahfitri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Heri Firmansyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Production, Packaging, Socialization of Halal, Digital Marketing

Abstract

SMEs or Small and Medium Enterprises in national economic development because small companies are in economic growth, in term of the economic crisis that occurred in the country caused by the Covid-19 pandemic, which collapsed many on a large scale, Small and Medium  Enterprises (SMEs)  proved to be more resilient in the face of a crisis. Small and Medium Enterprises (SMEs) Mawar Indah is located in Kramat Gajah Village, Galang, North Sumatra, Has problems and obstacles in terms of selling products widely due to limited skills and product socialization. Thus, the UINSU Group 28 Community Service Program conducted a program to improve product quality, product packaging, product quality, socialize the importance of halal certification and labeling, as well as Digital Marketing training through E-commerce and social media as well as collaboration. The method carried out is based on service and empowerment with Participatory Action Research with three main steps, namely reflection and socialization, Planning and evalution. This program can improve the quality and productivity of Small and Medium Enterprises (SMEs) so as to encourage the rural economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amali, S. dan K. (2020). Peningkatan Ekonomi Kreatif dan Kewirausahaan Masyarakat Desa di tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Sibermas (Sinergi Pemberdayaan Masyarakat).

Amir, R. dan A. D. A. (2021). Sosialisasi Sertifikasi dan Labelisasi Halal pada Pengusaha Home Industri dan UMKM di Kecamatan Gunung Kerinci Siulak Deras Kabupaten Kerinci. 3(1), 1–5.

Lutfi Chabib, Yosi, Abdul Hakim, Muhammad Safarullah, Bambang (2016). Pemberdayaandan Pengembangan UKM Sebagai Penggerak Ekonomi Desa (Desa Harjobinangun Pakem, Sleman, Di Yogyakarta . AJIE-Asian Journal of Inovation and Entrepreneurship. 01(03), 203–209.

Dewi, I. K. (2021). sosialisasi Legalitas Usaha Kaopi Sebagai Solusi Peningkatan Usaha Mikro pada UMKM Kaopi di Desa Kolowa Kecamatan Gu Kabupaten Buton Tengah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Membangun Negeri, 5 No. 1.

Ina, P. (2009). Menggerakan Sektor Rill UKM dan Industri.

Jihan, D., Pramudita, F., Aolia, N., & Solihah, M. (2021). Pengembangan dan Pengelolaan Potensi Ekonomi Kreatif di Desa Wisata pada Desa Sukamaju Ciamis. 40(November).

Multazam Nasruddin. (2016). Analisis Peran Usaha Kecil dan Menengah (UKM) terhadap Peningkatan Ekonomi Keluarga Karyawan (Studi di CV. Citra Sari Kota Medan). Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Nurdian, Y., Informasi, S., Komputer, F. I., & Jember, U. (2021). Pendampingan Pemanfaatan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Pemasaran Toko Roti di Pabian Sumenep. 5(3), 645–650.

Ramadhan, K. A., Chaelani, S., & Rahman, A. (2021). Pemberdayaan umkm jahe merah buntik dengan penggunaan instagram marketing.

Sholawati, L. D. (2020). ABDIPRAJA ( Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat ) Upaya Meningkatkan Nilai Ekonomi Pelaku UMKM Melalui Digital Marketing di Tengah Pandemi Covid-19 Dusun Karanganyar. 1(1), 8–13.

Suhermanto. (2020). Pemberdayaan Pelaku Usaha Kecil Menengah Pada Dinas Koperasi Usaha Kecil Menengah dan Perdagangan Kabupaten Maros. Universitas Islam Negeri Makassar.

Vita, D., Soehardi, L., Soehardi, F., Lumintang, A., & Jannah, W. V. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Edukasi dan Literasi Gerakan Gaya Hidup Halal. Jurnal Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat ,6(3), 642–648.

Yuliani dan Widyakanti. (2020). Peningkatan Penjualan Melalui Inovasi Kemasan dan Label pada UMKM. Jurnal Kuat (Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan ), 2 No. 2, 71–76.

Published
2022-10-30
How to Cite
Sari, A. P. S., Ritonga, M. R. S., Aulia , R., Syahfitri , W., & Firmansyah , H. (2022). Pemberdayaan dan Pengembangan UKM sebagai Pendorong Ekonomi Desa (Studi Kasus pada Desa Kramat Gajah, Kecamatan Galang, Sumatera Utara). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1262-1269. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i5.11198
Abstract viewed = 333 times
PDF downloaded = 340 times