Edukasi Terhadap Orang Tua dalam Mendampingi Anak Memasuki Sekolah Dasar
Abstract
The lack of understanding possessed by each parent in equipping children in the face of formal education makes parents tend to ignore children's education. So that through this problem, this community service activity was held by holding seminars for parents to prepare their children to enter elementary school. Thus, the purpose of this devotion is to help parents to be responsive in preparing their children to enter the elementary school level after passing through the kindergarten phase. The method used in this service is Participatory Action Reseacrh with the implementation method in the form of a socialization seminar. The results in this community service show that parents need to prepare or make special savings for children's education costs and choose affordable schools both access and finance as well as other supporting aspects in the school environment such as knowledge, skills, and attitudes.
Downloads
References
Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 2415–2422.
Ardiati, R. K. (2018). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Kepribadian Anak Usia Dini. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(3), 73–79. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23916/08413011
ASIAH, N. (2018). Pembelajaran Calistung Pendidikan Anak Usia Dini Dan Ujian Masuk Calistung Sekolah Dasar Di Bandar Lampung. Terampil : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(1), 19. https://doi.org/10.24042/terampil.v5i1.2746
Hadi, W., & Faradillah, A. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Terhadap Mata Kuliah Kemuhammadiyahan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 85–96.
Mariyati, L. I. (2019). Inteligensi dan Kesiapan Anak Masuk Sekolah Dasar. Psyche: Jurnal Psikologi, 1(1), 1–12.
Purnomosari, E., Indrawati, I., & Pirunika, S. (2022). Penerapan Literasi pada Anak Usia 5-6 Tahun Sebagai Upaya Persiapan Masuk Ke Jenjang SD/MI. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3381–3390. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2348
Rahman, A. S. (2021). Participatory Action Research dalam Pengembangan Kewirausahaan Digital di Pesantren Perkotaan. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(1).
Rahmawati, A., Tairas, M. M. W., & Nawangsari, N. A. F. (2018). Profil Kesiapan Sekolah Anak Memasuki Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(2), 201–210.
Ruli, E. (2020). Tugas dan Peran Orang Tua dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 143–146.
Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sd Negeri Saribi. Jurnal EduMatSains, 2(2), 201–212.
Sari, D. O., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Peran Orang Tua dalam Proses Penyesuaian Diri Anak Usia Dini Terhadap Kegiatan Pembelajaran di Rumah. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 149–160.
Suardana, A. A. P. C. P., & Simarmata, N. (2013). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kecemasan pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar di Denpasar Menjelang Ujian Nasional. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1). https://doi.org/10.24843/jpu.2013.v01.i01.p20
Sukmana, R. W. (2018). Pendekatan Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Sebagai Alternatif dalam Mengembangkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2). https://doi.org/10.23969/jp.v2i2.798
Wahyulestari, M. R. D. (2018). Keterampilan Dasar Mengajar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA UMJ, 199–210.