Implementation of Community Moral Religiosity Values in Hadith and Educational Psychology in Congregation of Al-Amin Godegan Mosque, Yogyakarta

  • Rohmansyah Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Azam Syukur Rahmatullah
  • Budi Jaya Putra
Keywords: implementation, religiosity, morals, hadith, educational psychology

Abstract

Changes in society from traditional patterns to modern patterns have a significant influence on changes in behavior and lifestyle. Lifestyle changes that eliminate Islamic behavior, for example lack of respect for others and other behaviors. This activity was carried out in the godegan community. Their lives are heavily influenced by Javanese traditions. Some of them pay less attention to Islamic teachings, especially moral teachings. Even though the Prophet emphasized morals to educate children and adolescents. This service uses the lecture and learning model method. This activity aims to make people know and understand and practice the hadiths about social morality in everyday life. The results of this activity are: First, the community understands and understands the Prophet SAW's message about morals. Second, social moral education can have a better impact on change with character education in community and family life. Third, the community can understand and implement social morality that is in line with the values of religiosity contained in the hadith of the Prophet and the psychology of Islamic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abū Dāwud Sulaimān bin al-Asy’aṡ al-Sijistāni. (n.d.). Sunan Abī Dāwud (vol. 2). Bait al-Afkār al-Dawliyyah.
al- Naisābūrī, A. Ḥusain M. bin al-Ḥajāj al-Q. (1998). Ṣaḥīḥ Muslim (Vol. 4). Bait al-Afkār al-Dawliyah.
Al-Bāji, A.-Q. A. al-W. S. bin K. bin S. bin A. (1999). Al-Muntaqā Syarḥ al-Muwaṭṭā’ Mālik (vol. 4). Dār al-Kutub al-Ilmiyyah.
Al-Bukhāri, M. bin I. (2002). Ṣaḥīḥ al-Bukhāri (vol. 4). Dār Ibnu Kaṡīr.
Al-Mubākfūri, S. S. (2009). Sirah Nabawiyah. Al-Kautsar.
Al-Mubārakfūri, M. A. bin A. (n.d.). Tuḥfat al-Aḥważi bi Syarḥ Jāmi al-Tirmiżī (vol. 6). Dār al-Fikr.
Arifin, A. R. S. Z. (2016). Perilaku Seksual Mahasiswa Berpacaran Studi Kasus di Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 3(2), 136–142. http://ojs.unm.ac.id/sosialisasi/article/view/2376
As-Shalih, S. (2013). Membahas Ilmu-ilmu Hadis. Pustaka Firdaus.
Dalimunthe, A. D., Dalimunthe, H. S., & Harahap, N. (2022). Peranan Pelaksanaan Kuliah Kerja Nyata (KKN) Kelompok 178 UINSU dalam Meningkatkan Moderasi Beragama dan Pendidikan Anak (Studi Kasus Desa Sigama Ujung Gading). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 210–214. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jpkm.v28i2.38568
Goa, L. (2017). Perubahan Sosial Dalam Kehidupan Bermasyarakat. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 2(2), 53–67. https://doi.org/10.53544/sapa.v2i2.40
Ḥanbal, A. bin. (2001). Musnad al-Imām Aḥmad bin Ḥanbal (vol. 5). Al-Muassasah Ar-Risālah.
Luckmann, P. L. B. dan T. (2013). Tafsir Sosial atas Kenyataan: Risalah tentang Sosiologi Pengetahuan, terj. Hasan Basri. LP3ES.
Meleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitan Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Munir, S. (2010). Sejarah Peradaban Islam. Amzah.
Patimah, S., Darlis, I., Masriadi, & Nukman. (2021). Upaya Pencegahan dan Pengendalian Penyakit Tidak Menular Berbasis Masyarakat Melalui Kegiatan Penyuluhan dan Pelatihan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 429–436.
Rohmansyah, & As’ad, S. (2022). Strategi Pemasaran terhadap Produksi Abon Ikan Lele Berbasis Syariah di Daerah Padon Sendangrejo. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(6), 1420–1427. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i6.10341
Rohmansyah, R. (2017). Pendidikan Akhlak Bermasyarakat dalam Perspektif Hadis Nabi. Edukasi, 5(2), 25–46.
Rohmansyah, R. (2021). Pengantar Akidah dan Akhlak. UMY Press.
Rohmansyah Rohmansyah, S. S. (2021). Covid 19 : Adaptasi Perawatan Jenazah dalam Tinjauan Syariat Islam dan Medis pada Jemaah Masjid Al-Ikhlas Yogyakarta. Warta LPM, 24(4), 687–697.
Rohmansyah, Y. A. (2021). Pengamalan hadis tentang doa ruqyah berbasis aplikasi digital di desa sengonkarang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Membangun Negeri, 5(2), 143–156.
Saingo, Y. A., Koroh, T. D., Se, W. G. G., & Yuvine, D. (2022). Konsepsi Moderasi Beragama Sebagai Jembatan Pemersatu Masyarakat. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 72–80. https://doi.org/https://doi.org/10.31960/caradde.v5i1.1429
Sulaiman, A. I., Masrukin, M., Chusmeru, C., & Pangestuti, S. (2016). Pemberdayaan Koperasi Pondok Pesantren sebagai Pendidikan Sosial dan Ekonomi Santri. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 109. https://doi.org/10.21831/jppm.v3i2.11303
Supriyadi, S. (2016). Perubahan Pola Hubungan Sosial (Keluarga, Komunitas, Dan Perkumpulan) Pada Masyarakat Kampung Godegan Rt 10 Tamantirta Kasihan Bantul. Academy of Education Journal, 7(2), 100–111. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i2.404
Weber, M. (2012). Sosiologi Agama. IRCiSoD.
Yulianti, R. (2021). Perlindungan Hukum bagi Hak Masyarakat atas Sumber Daya Pesisir. Scopindo Media Pustaka.
Published
2023-12-27
How to Cite
Rohmansyah, Rahmatullah, A. S., & Putra, B. J. (2023). Implementation of Community Moral Religiosity Values in Hadith and Educational Psychology in Congregation of Al-Amin Godegan Mosque, Yogyakarta. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(6), 1637-1646. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i6.13826
Abstract viewed = 6 times
pdf downloaded = 11 times