Improving Professional Competency Training for Teachers of SD Nasima Semarang Towards a Child-Friendly School
Pelatihan Peningkatan Kompetensi Profesional Guru SD Nasima Semarang Menuju Sekolah Ramah Anak
Abstract
The community service aims to improve professional competence towards a child-friendly school for SD Nasima's teachers in Semarang. The program was held on July 3, 2023, in the hall of SD Nasima Semarang. Forty-three teachers participated in it. The program's focus is to provide insight into the concept of child-friendly schools, skills in identifying problems and conducting assessments, and how to communicate effectively with parents regarding the special needs of students. This training was carried out in four sessions using methods in each session in the form of pre-test, post-test, group discussion, case analysis, and role play. The results of this training showed that 43 teachers (100%) felt that this activity met their expectations. As many as 33 teachers (77%) still hope there will be a follow-up to this program by providing more in-depth material so that teachers are more skilled in dealing with student-specific problems. Therefore, community service is its goal, namely to strengthen the professional competence of teachers in creating an educational environment that supports the development of students.
Downloads
References
Ambarsari, L., & Harun, H. (2018). Sekolah Ramah Anak Berbasis Hak Anak Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 10. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6111
Amka, Mirnawati, Lestari, A. I., & Fatimah, S. (2021). Identifikasi Anak Berbakat/Gifted di Sekolah Inklusi. Nizamia Learning Center.
Artha, A. Y., Sion, H., & Soan, U. F. (2021). Manajemen pelatihan guru Sekolah Dasar untuk meningkatkan kompetensi profesional di Kabupaten Seruyan. Journal of Environment and Management, 2(2), 114–123.
Astiti, P., Suminar, J. R., & Rahmat, A. (2018). Konstruksi Identitas Guru Bimbingan Konseling sebagai Komunikator Pendidikan. Jurnal Kajian Komunikasi, 6(1), 1. https://doi.org/10.24198/jkk.v6i1.7738
Damayanti, T., Hamdan, S. R., & Khasanah, A. N. (2017). Kompetensi Guru Di Dalam Proses Pembelajaran Inklusi Pada Guru Sd Negeri Di Kota Bandung. SCHEMA: Journal Of Psychological Research, 3(1), 79–88. https://doi.org/https://doi.org/10.29313/schema.v0i0.1947
Deviandera, D. (2019). Implementasi Kurikulum Pada Program Sekolah Ramah Anak di Kelas IV SDN 2 Karangsari Pengasih. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(8), 728–737.
Evianah, N. (2023). Pentingnya Sekolah Ramah Anak Sebagai Bentuk Pemenuhan Dan Perlindungan Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1).
Fadhilah, S. S. (2015). Peranan Guru dalam Mengidentifikasi Masalah Peserta Didik di Sekolah Dasar dan Bentuk Bimbingannya. Prosiding Seminar Nasional dan Call For Papers, ISBN: 978-(2), 305. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/6022/1_Mungin Eddy Wibowo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ida, F. (2022, Mei 9). Semua Sekolah di Kota Semarang Harus Siap Jadi Sekolah Inklusi. Jawa Pos. https://radarsemarang.jawapos.com/berita/pendidikan/2022/05/09/semua-sekolah-di-kota-semarang-harus-siap-jadi-sekolah-inklusi/
Ilham, A., Nuruddin, Sarip, M., & Setiadi, S. (2022). Peningkatan Kompetensi Profesi Guru Bahasa Arab Melalui Pelatihan Penulisan dan Publikasi Artikel Ilmiah Berbasis Open Journal System. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 7–13. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.7803
Kementerian Keuangan. (2020). UUD 1945. JDIH Kemenkeu.
Kementerian PPPA. (2015). Panduan Sekolah Ramah Anak Deputi Tumbuh Kembang Anak. Kementerian Peberdayaan Perempuan Dan Perlindungan Anak, 42.
Kementerian Sosial. (2013). Tentang Perlindungan Anak. https://jdih.kemensos.go.id/dokumen/view?id=5676
Purwantoro, S., Akbar, M., Wardhani, K. D. K., Fadhli, M., & Yuli Fitrisia. (2022). Penguatan Komunikasi Efektif Guru dalam Proses Pembelajaran di SMK Taruna Persada Dumai. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 670–677. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i3.10006
Pusitaningtyas, A. (2016). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Dan Guru Terhadap Kreativitas Siswa. Proceedings of The ICECRS, 1(1). https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.632
Rusmono, D. O. (2020). Optimalisasi Pendidikan Inklusi di Sekolah: Literature Review. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 209–217.
Sukadri. (2019). Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Kanwa Publisher.
Susanto. (2022). Pendampingan Melalui Pelatihan Sekolah Ramah Anak Di SD Karakter Genius Islamic School. InEJ: Indonesian Engagement Journal, 3(1), 25–39. https://doi.org/https://doi.org/10.21154/inej.v3i1.4959
Tarnoto, N. (2016). Permasalahan-Permasalahan Yang Dihadapi Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusi Pada Tingkat SD. HUMANITAS, 13(1), 50. https://doi.org/10.26555/humanitas.v13i1.3843
Wardoyo, Y. P., Cholidah, C., & Suwandayani, B. I. (2023). Pendampingan Sekolah Ramah Anak Dalam Menumbuhkan Kesadaran Hukum Sejak Dini Pada Siswa Di SD Muhammadiyah 3 Assalam. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 25–34. https://doi.org/10.47492/eamal.v3i1.2402
Wati, E. K., Suyatno, S., & Widodo, W. (2021). Strategi Penerapan Program Sekolah Ramah Anak Di SD Negeri Kasihan Bantul. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran, 5(1), 18. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v5i1.15681
Wisudariani, N. M. R., Adnyani, N. L. P. S., Sriasih, S. A. P., Seniwati, N. P., & Wisnugiri, I. M. (2023). Problems of Teachers in Inclusive Class Learning in Public Elementary School Bengkala Buleleng. Proceedings of the 2nd International Conference on Languages and Arts across Cultures (ICLAAC 2022), 1, 200–207. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-29-9
Wuryandani, W., & Senen, A. (2018). Implementasi pemenuhan hak anak melalui sekolah ramah anak. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 86–94. https://journal.uny.ac.id/index.php/civics/index