Active Learning Training for Mathematics Teachers at Madrasah Tsanawiyah in Samarinda City

Pelatihan Pembelajaran Aktif bagi Guru Matematika Madrasah Tsanawiyah di Kota Samarinda

  • Firnanda Pradana Putra UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Ahmad Maulana Syafii UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Abdul Razak UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Toni Toni UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Pembelajaran Aktif, Guru Matematika, Madrasah Tsanawiyah

Abstract

Active learning training for madrasah tsanawiyah mathematics teachers throughout Samarinda City was carried out with the aim of enabling teachers to develop active learning scenarios and understand the elements of an independent curriculum such as differentiated learning, numeracy literacy, and media creation using the Geogebra application. This service approach uses PAR because the Madrasah Tsanawiyah Mathematics MGMP has minimal activities and limited budget. The results of this service show that the participants who took part in the training were 21 mathematics teachers from 16 Madrasah Tsanawiyah based on the willingness of the teachers to fill out the form which was distributed via Google Form. After being given training and assistance, teachers can develop active learning scenarios in lesson implementation plans, develop numeracy literacy assessment instruments, and create learning media with the Geogebra application to be used for teaching in class. Other results show that learning in class makes students more active and students' mathematics learning outcomes increase.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriati, N., Martin, Atika, A., & Hidayati, N. W. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Sistem Pembelajaran kepada Orang Tua Siswa Sekolah Dasar Kubu Raya. Jurnal Ilmiah Pengabdhi, 117-121.

Ardiani, F. K., & Pujiriyanto. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp sebagai Pembelajaran Daring. Jurnal Epistema, 81-90.

Ayu, S., Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 1611-1622.

D. Hasiru dkk, 2021. Media-Media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura J. Math. Educ. Vol 2, No 2, 59-69

Dundar, S. (2016). Does Writing Have Any Effect on Mathematics Success? Journal of Education and Training Studies, 4, 1–10.

Febrina Sari dkk. 2021. Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Sempoa Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol.01, No.01, Hal 14-19

Hidayatullah, A. 2018. Pendampingan Relawan Matematika Asyik (Rematika) Terhadap Siswa di Sekolah dan Anak-anak Nelayan Pinggir Pantai Kenjeran Surabaya. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 2(1), 39 – 49.

Imamah, Y. H. (2021). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Mubtadin, 175-184.

Putra, F. P., & Susiwo. (2022). Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Dalam Memecahkan Masalah Pola Bilangan Di Kelas Viii Smp. Math Educa Journal, 190-205.

Rahmalina, W., Jusman, Y., Salamun. 2018. Pelatihan Aplikasi Maple Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2 (3), 157 – 167.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta.

R. N. Auliya. (2016). Kecemasan matematika dan pemahaman matematis, Formatif. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA., vol. 6, no. 1, pp. 12-22.

Sadtyadi, H. (2020). Analisis Dampak Pendampingan dan Pelatihan Model Penilaian Melalui Media Online Terhadap Kompetensi Guru Pendidikan Agama Budha. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 115-126.

Suhaifi, A., Rufi'i, & Karyono, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Geogebra Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 220-230.

Syarifah fadillah, dkk. 2019. Pelatihan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Matematika dan IPA bagi Guru SD dan SMP di Desa Tanjung Saleh. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, 3 (1), 43-47

Okky Riswandha Imawan dan Raoda Ismail. 2020. Meningkatkan Kompetensi Guru Matematika Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran 4.0 Melalui Pelatihan Aplikasi Geogebra. Jurnal Masyarakat Mandiri. Vol 4 No.6 Hal 1231-1239.

Hidayat, F. N., & H., M. T. (2015). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra untuk Pembelajaran Matematika (Dasar). Yogyakarta: P4TK Matematika.

Jayanti, S. D., Suprijono, A., & M. Jacky. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Sejarah di SMA Negeri 22 Surabaya. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 561-566.

Khristiani, H., Susan, E., Purnamasari, N., Purba, M., Anggraeni, & Saad, Y. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jakarta: Kemendikbud Ristek.

Murdiana, Jumri, R., & Damara, B. E. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 153-160.

Nipaah. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif pada Mata Pelajaran Matematika di Madrasah Tsanawiyah. Journal of Millenial Education (JoME), 99-108.

Nurfitriyanti, M. (2016). Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Formatif, 149-160.

Oktaviani, T., Dewi, E. R., & Kiswoyo. (2019). Penerapan Pembelajaran Aktif dengan Metode Permainan Bingo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar Ilmu, 47-52.

Ria, T. N., & Kurniati, L. (2023). Pelatihan Pembelajaran Berdiferensiasi bagi Guru-Guru SMPN 4 Demak. Jurnal Awam, 13-18.

Rusmining, & Yuwaningsih, D. A. (2019). Modul Pelatihan Dasar Geogebra. Yogyakarta: Program PkM Universitas Ahmad Dahlan.

Tanzimah. (2019). Pemanfaatan Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (pp. 610-616). Palembang: Jurnal Online Universitas PGRI Palembang.

Johansyah (2021). Diakses pada halaman https://kaltim.kemenag.go.id/berita /read/ 513747

Published
2024-02-26
How to Cite
Firnanda Pradana Putra, Ahmad Maulana Syafii, Abdul Razak, & Toni, T. (2024). Active Learning Training for Mathematics Teachers at Madrasah Tsanawiyah in Samarinda City: Pelatihan Pembelajaran Aktif bagi Guru Matematika Madrasah Tsanawiyah di Kota Samarinda. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 239-252. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v8i1.18638
Abstract viewed = 0 times
PDF downloaded = 0 times