Utilization of Canva Application as an Innovative Learning Media at Al-Wahdah Kindergarten, Bandung City
Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Inovatif di TKAl-Wahdah Kota Bandung
Abstract
Early Childhood Education (ECE) teachers must master the Canva for Education platform, as this tool offers significant benefits in executing teaching tasks and guiding the development of young children. Proficiency in Canva for Education equips ECE teachers with an effective tool to create innovative and engaging learning experiences that cater to the needs of young children. Additionally, it aids in enhancing the competitiveness and relevance of ECE institutions in the current digital era. Furthermore, with Canva, teachers can easily tailor learning materials to suit the needs and comprehension levels of each child. This allows for the personalization of teaching approaches, addressing individual differences and facilitating optimal growth and development. The objective of this service is to provide training and guidance to the School Principals, Teachers, and Education Staff of TK AL-Wahdah in utilizing the Canva facilities available within the belajar.id account. The training, attended by 12 individuals, resulted in an improvement in knowledge and skills regarding the utilization of the Canva application for instructional material creation. The participants' responses were highly positive as they directly experienced the benefits of using the Canva application to support the learning process in the school.
Downloads
References
Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a). https://doi.org/10.30651/else.v1i2a.1041
Andini, A., Salsabila, U. H., Triyana, F., Sari, K. F. A., & Rauv, M. (2021). Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 6(1), 12–18.
Arifudin, D., Waluyo, R., Fahmi, G. M., & Nurrochim, M. S. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru PAUD/Tk Melalui Pelatihan Canva Sebagai Inovasi Media Pembelajaran. Nusantara Hasana Journal, 2(8), 223–231.
Astina, C. (2022). Peningkatan UMKM Bidang Pemasaran dan Perekonomian Melalui Pemanfataan Aplikasi Canva. SOROT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.32699/sorot.v1i2.2626
Astini, N. K. S. (2020). Tantangan dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 241–255. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.452
Belajar.id, P. informasi. (2020). Manfaat Canva untuk Pendidikan Bagi Pengguna Akun belajar.id. Kemedikbudristek. https://pusatinformasi.belajar.id/hc/en-us/articles/11575873708057-Manfaat-Canva-untuk-Pendidikan-Bagi-Pengguna-Akun-belajar-id#:~:text=Beberapa manfaat Canva untuk Pendidikan,hasil belajar yang lebih baik.
Hamzah, I., Puspaningtyas, N. D., Amelia, D., Parjito, P., Gulo, I., & Romadhona, W. (2023). Pendampingan Pembuatan Materi Ajar Menggunakan Aplikasi Canva di SMA Negeri 2 Kota Agung. TEKNOMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Teknokrat Indonesia, 1(1).
Harahap, H., Syafitri, S. E., & Ramadhani, D. (2023). Pelatihan Penggunaan Platform Digital Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru PAUD IT Bismillah. Jurnal Pengabdian Dharma Wacana, 4(1), 67–78. https://doi.org/10.37295/jpdw.v4i1.404
Komalasari, R. (2020). Manfaat teknologi informasi dan komunikasi di masa pandemi covid 19. Tematik, 7(1), 38–50. https://doi.org/10.38204/tematik.v7i1.369
Kristiyono, J. (2015). Budaya internet: Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi dalam mendukung penggunaan media di masyarakat. Scriptura, 5(1), 23–30. https://doi.org/10.9744/scriptura.5.1.23-30
Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 5(2). https://doi.org/10.33373/kop.v5i2.1521
Martini, R. S., Gunarti, W., Satrio, M. G., Maryam, M., AS, H. K., & Zahra, C. A. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva for Education, bagi Guru Paud di Kecamatan Pulo Gadung. Jurnal Basicedu, 7(5), 3242–3248. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6067
MAULUDI, S. (2016). Pembelajaran Mengonversi Teks Negosiasi Ke Dalam Bentuk Monolog Dengan Menggunakan Model Inquiry Learning Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Bandung Tahun Pelajaran 2015/2016. FKIP UNPAS.
Miasari, R. S., Indar, C., Pratiwi, P., Purwoto, P., Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2022). Teknologi Pendidikan Sebagai Jembatan Reformasi Pembelajaran Di Indonesia Lebih Maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6390
Nadeak, E., Elfaladonna, F., & Malahayati, M. (2023). Pelatihan Pembuatan Modul Ajar Interaktif Bagi Guru dengan Menggunakan Canva (Studi Kasus: SDN 204 Palembang). Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(3), 201–206. https://doi.org/10.59025/js.v2i3.103
Nadziroh, F. (2017). The Analisa efektifitas sistem pembelajaran berbasis e-learning. Journal of Computer Science and Visual Communication Design, 2(1), 1–14.
Priyono, D., Putra, I. N. A. S., Sutarwiyasa, I. K., Rizaq, M. C., Setiawan, I. N. A. F., & Jayanegara, I. N. (2023). Desain Komunikasi Visual dalam Era Teknologi: Peran Teknologi Terhadap Perkembangan DKV. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Putri, W. T. H., Darwis, M., Hendrowati, R., Barcah, Q. K. D., Wahyuti, T., Juniar, E. D., & Alsauqi, R. (2023). Digital Learning Training for PKBM 31 Bangka Educators for Classroom Transformation After the Covid-19 Pandemic. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 894–903. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i4.14430
Rasmani, U. E. E., Wahyuningsih, S., Nurjanah, N. E., Jumiatmoko, J., Widiastuti, Y. K. W., & Agustina, P. (2023). Multimedia pembelajaran interaktif untuk guru PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 10–16. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3480
Setiaji, R. S. (2023). Berkarya Seni Visual Di Era Digital. Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni Dan Budaya, 5(2), 272–280.
Sari, R. K., Hamzah, I., Wijaya, S. M., & Ikbarfikri, A. M. (2023). Pelatihan Canva sebagai Media Pembelajaran di SMA N 5 Metro. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(2), 208–213. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v4i2.3115
Putri, W. T. H., Darwis, M., Hendrowati, R., Barcah, Q. K. D., Wahyuti, T., Juniar, E. D., & Alsauqi, R. (2023). Digital Learning Training for PKBM 31 Bangka Educators for Classroom Transformation After the Covid-19 Pandemic. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(4), 894–903. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i4.14430
Silahuddin, S. (2015). Penerapan e-learning dalam inovasi pendidikan. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1). https://doi.org/10.22373/crc.v1i1.310
Siswanto, R. (2023). Pemanfaatan Akun Belajar.id dalam Digitalisasi Sekolah. Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi. https://ppg.kemdikbud.go.id/news/pemanfaatan-akun-belajar-id-dalam-digitalisasi-sekolah
Sufiati, V., & Afifah, S. N. (2019). Peran perencanaan pembelajaran untuk performance mengajar guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 48–53. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26609
Takdare, A., Darmawan, A. P., Damayanti, C., Agamsyah, F., Aqilla, R. E., Widyandaru, T., & Diana, Y. (2021). Pengenalan Dunia Desain Komunikasi Visual Untuk Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Jurusan Multimedia Di Jabodetabek. JURNAL PEDES-PENGABDIAN BIDANG DESAIN, 1(1), 69–74.
Wahyudin, A. Y., Santosa, A., & Febryansyah, R. (2023). Penerapan Teknologi Virtual Reality Metaverse pada Pendidikan Anak Usia Dini. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 4(2), 290–295. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v4i2.3340
Warmansyah, J., Komalasari, E., Yuningsih, R., Sari, M., Rahmadani, W., Putri, H., Data, M. R., & Yanti, E. P. (2022). Pelatihan Canva For Education untuk Guru PAUD Se Kabupaten Tanah Datar. Jurnal ABDI PAUD, 3(2), 34–44.