Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan

  • Eko Febri Syahputra Siregar UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SUMATERA UTARA
  • Suci Perwita Sari Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Keywords: MIKiR Approach, 21st Century Learning, SD Muhammadiyah

Abstract

The study aims to answer the learning challenges on the 21st century. Teachers are required to improve their abilities, especially in managing student-oriented learning. Teacher creativity is the basis for designing meaningful learning. Participants of this activity were teachers of SD Muhammadiyah 29 Sei Mencirim and SD Muhammadiyah 38 Medan Krio. The target of this activity is that teachers are able to design active learning scenarios that can be applied in class. The methods for implementing this activity are: 1) Initial meeting with school principals, 2) Training activities, 3) Evaluation, and 4) Follow-up plans. Based on the results of the activity, the teachers have been able to design active learning scenarios and 21st century skills. The implementer hopes that participants will familiarize themselves with implementing the results of activities in supporting the learning being carried out and can pass them on to other teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Foundation, T. (2018). Modul I Praktik yang Baik. In Modul I Praktik yang Baik.

Guntoro, G. B. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Sebagai Media Bantu Edukasi Agama Islam Untuk Anak Usia Dini. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 150–158. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3339

Kartimi, K., Mulyani, A., & Riyanto, O. R. (2019). Pemberdayaan Guru Dalam Implementasi Pembelajaran Abad 21. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 160–170. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v1i2.5815

Luna, C. (2015). The Futures of Learning 2: What Kind of Learning for The 21st Century? Education Research and Foresight, 1–14.

Ninik Pujianti, Ernawati Saptaningrum, J. S. (2019). Perbedaan Pengaruh Model Pembelajaran “MIKIR” dan Creative Problem Solving (CPS) Pada Pokok Bahasan Usaha Dan Energi Berbantuan LKS Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah. UPGRIS, 53(9), 33–37. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Pernantah, P. S. (2019). Desain Skenario Pembelajaran Aktif Dengan Metode “Mikir” Pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 145–155. https://doi.org/10.29300/IJSSE.V1I2.1929

Raehang. (2014). Pembelajaran Aktif Sebagai Induk Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Al-Ta’dib, 7(1), 149–167. ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/249/239

Rahayu, G. D. S., & Firmansyah, D. (2019). Pengembangan Pembelajaran Inovatif Berbasis Pendampingan Bagi Guru Sekolah Dasar. Abdimas Siliwangi, 1(1), 17. https://doi.org/10.22460/as.v1i1p17-25.36

Sari, Suci Perwita; Siregar, E. F. S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Abad 21 4Cs Dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Pertanyaan Tingkat Tinggi Mahasiswa PGSD FKIP Pada Materi Gejala Alam T.A. 2019/2020. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 208–215.

Siregar, Eko Febri Syahputra ; Damailia, E. (2020). Pembelajaran Online Sebagai Bentuk Penguatan Pendidikan Selama Pandemi Covid-19 Di SD Muhammadiyah 03 Kota Medan. Jurnal Ilmiah Aquinas, III(2), 306–315.

Siregar, Eko Febri Syahputra ; Sari, S. P. (2020). Pengaruh Model Pair Checks Terhadap Komunikasi Interpersonal Mahasiswa PGSD FKIP UMSU. Jurnal Tematik, 10(2), 69–73.

Published
2020-09-17
How to Cite
Eko Febri Syahputra Siregar, & Suci Perwita Sari. (2020). Optimalisasi Pendekatan MIKiR Sebagai Solusi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru SD Muhammadiyah Kota Medan. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 550-556. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i3.4376
Abstract viewed = 1133 times
PDF downloaded = 1023 times