Pengembangan Kemandirian Kelompok Difabel Melalui Pemanfaatan Pemasaran Digital di Kota Magelang

  • Lintang Citra Christiani Universitas Tidar
  • Prinisia Nurul Ikasari Universitas Tidar
  • Fitria Khairum Nisa Universitas Tidar
Keywords: Difabel, Empowerment, Digital Marketing, Magelang

Abstract

Different physical or nonphysical conditions bring the disabled group into the depletion chain, both socially, politically, and economically. It started from the low access to education to low uptake in the industrial world. The effort to break the depletion chain is to develop the self-sufficiency of children with disabilities and independence from the Gerakan untuk Kesejahteraan Tunarungu Indonesia (Gerkatin) through the guidance of digital marketing utilization. The empowerment approach is used in this activity from the start of planning activities, implementation, to evaluation through participatory methods and learning by doing. From the results of community devotion activities, the target group becomes more economically independent with digital marketing skills and shifting the gadget addiction to more rewarding online activities. The formation of Magelang Disabled Digital Interprenenur Community is an effort to ensure the continuity of the program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, Nisaul., Erly Rofianti Wahyudi, Khoirrun Nissa, Amelia Fibrianti Wahyudi, Siti Khoiruli Ummah. (2019). Pemberdayaan Istri Nelayan Melalui Pelatihan Digital Marketing Strategy (Dms) Darah Biru. Jurnal Dinamisia, 3(1), 131-141.

Antonius Satria Hadi, Antonius Satria dan Ardhi Khairi. (2020). Pemilihan Strategi Pemasaran di Era Digital pada Kelompok Ibu PKK Desa Gadingharjo. Jurnal Dinamisia, 4(1), 127-132.

Dewojati, R. Kuncoro Wulan. (2009). Desain Grafis Sebagai Media Ungkap Periklanan. Imaji: Jurnal Seni dan Pendidikan Seni, 7(2), 175-182

Kusuma, Diana Fitri dan Mohamad Syahriar Sugandi. (2018). Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Yang Dilakukan Oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 3(1), 18-33.

Oktaviani, Femi dan Rustandi, Diki. (2018). Implementasi Digital Marketing dalam Membangun Brand Awareness. PRofesi Humas, 3(1), 1-20

Ramdan, Angelita Kania., Fuad Riski Rismawan, Nadiah Wiharnis dan Dini Safitri. (2019). Pengaruh Akun Instagram @temandisabilitas_Id dalam Meningkatkan Kesadaran Followers Terhadap Difabel. Inter Komunikasi: Jurnal Komunikasi, 4(2), 104-115.

Sholehah, Iffatus. (2017). Pemberdayaan Difabel Melalui Asset Based Approach Studi Kasus di Dusun Piring Desa Srihardono Kabupaten Bantul Oleh Rehabilitasi Terpadu Penyandang Disabilitas. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran dan Dakwah Pembangunan, 1(1), 157-176.

Purwanto, Yudhy S. dan Mira Veranita. (2018). Pelatihan Fotografi Dasar Bagi Pelaku Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Kecamatan Lengkong Kota Bandung. Jurnal Dharma Bakti Ekuitas, 2(2), 2015-211.

Puspitarini, Dinda Sekar dan Nuraeni, Reni. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80

Vinaika, Raj dan Dhruva Manik. (2017). How Instagram is Changing the Way Marketing Works?. International Journal of Management and Business Studies, 7(4), 12-16.

Alag⍤z, Selda Basaran dan Nezahat Ekici. (2016). The New Phenomenon Of The Marketing World In The Digital Era: Content Marketing. International Journal of Economics, Commerce and Management, 4(12), 639-646.

Pemda Kota Magelang. (2016). Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah (RPJMD) Kota Magelang Tahun 2016-2021. Magelang: Pemkot Magelang.

Kingsnorth, Simon. (2016). Digital Marketing Strategy: An Integrated Approach To Online Marketing. United Kingdom: Kogan Page.

Rahman, Arief. (2016). Pendekatan Partisipatif Dalam Pengembangan Komunitas. Modul Antara Pengembangan Komunitas, Partisipasi, dan Pemberdayaan. Program Perencanaan dan Pengembangan Komunitas P4W-LPPM IPB.

Hoai Do, Phuong. (2018). The Impact Of Product Photography On Consumer Attention And Perception. Thesis. Arcada University of Applied Sciences diunduh dari https://pdfs.semanticscholar.org/53d7/a300a30c2743edc61732db1b642ca40d56fc.pdf pada 20 Juli 2020 pukukl 13.01 WIB.

Sucahyo, Nurhadi. (2019). Teknologi Buka Peluang Kerja Baru untuk Difabel. 20 September, 2019, diunduh dari https://www.voaindonesia.com/a/teknologi-buka-peluang-kerja-baru-untuk-difabel/5091776.html.

Undang – Undang (UU) RI No.4 Tahun 1997 Tentang Penyandang Cacat.

Published
2020-11-27
How to Cite
Lintang Citra Christiani, Ikasari, P. N., & Nisa, F. K. (2020). Pengembangan Kemandirian Kelompok Difabel Melalui Pemanfaatan Pemasaran Digital di Kota Magelang. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 276-286. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i2.4650
Abstract viewed = 592 times
PDF downloaded = 689 times