Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Sma Negeri 1 Tapung Hilir, Kabupaten Kampar Provinsi Riau Dalam Memanfaatkan Akun Belajar.Id Yang Terintegrasi Dengan Google Workspace For Education Melalui Workshop Penggunaan Teknologi Informasi Pada Kegiatan Pembelajar

  • sarpiati
Keywords: SMA Negeri 1 Tapung Hilir, Information Technology, Workshop, Learning Account.id

Abstract

Teachers at SMA Negeri 1 Tapung Hilir rarely know how to use a learning.id account with Google Workspace for Education. Researchers often find teachers struggling to use this information technology devices and asking for support from other teachers. Thus, a teacher's inability to use technology negatively impacts the learning process. To improve teachers' ability to use a learning.id account that is integrated with Google workspace for education, a workshop on the use of information technology in activities and learning will be held in 2020/2021. After the action research, data revealed an increase in teachers' ability to use their learning.id accounts. In cycle 1, instructors' capacity to use the learning.id account, which was connected with Google Workspace for Education, increased significantly. The findings of teacher-led exams on the usage of information technology show this trend. In the test, 26 (86.67%) got the predicate "Completed." The average teacher score was 81.15, with the lowest being 67. The top score was 89. Cycle II results indicated the greatest growth in instructors' capacity to use the learning.id account with the Google workspace for education. The findings of teacher-led exams on the usage of information technology show this trend. On the test, 100% of teachers got the predicate “Completed”. The average teacher score was 88.48, with the lowest being 78. While 9 was the highest

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmani, Dur. 2011. Tips Efektif Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Dunia Pendidikan. Yogyakarta: Diva Press.
Dharma Oetomo, Budi Sutedjo. 2002. Perancangan & Pengembangan Sistem Informasi. Yogyakarta: Remaja Rosda Karya.
Deni Darmawan. 2012. Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Danim, Sudarwan. 2008. Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Fathurrohman, Pupuh, Sobry. 2007 Strategi Belajar Mengajar – Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami, cet. ke-2. Bandung: Refika Aditama.
Fatah Syukur NC. 2008. Teknologi Pendidikan. Semarang: Rasai Media Group.
Kadir, Abdul dan Terra Ch. Triwahyuni. 2008. Pengenalan Teknologi Informasi. Yogyakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kunandar. 2007. Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta:Grafindo Persada.
Nana Sudjana dan Ahmad Rifai. 1989. Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Nurihsan dan Sudianto. 2005. Manajemen Bimbingan dan Konseling di SMA. Bndung: Penerbit PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Prayitno dan Erman, 2004. Dasar-Dasar Bimbingan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusli, Nasrun. 2000. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Ternate:Pustaka Firdaus.
Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profedionalisme Guru. Jakarta:rajawali Pers.
Rusman dkk. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta:Kencana.
Setyadien, B. dan Burhanudin (2005). Manajemen Waktu. Dalam Tim Pakar Manajemen Pendidikan FIP UM (Ed). Manajemen Pendidikan: Analisis Substantif dan Aflikasinya dalam Institusi Pendidikan. Malang: Penerbit UM.
Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning Teori Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Suryosubroto. 2004. Proses belajar mengajar di sekolah. Jakarta: Rineka cipta
Suryabrata, Sumadi. 1989. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rajawali.
Suryabrata, Sumadi. 1995. Metode Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada, Cet Ke-9.
Syah, Muhibbin. 2012. Psikologi Belajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Syaodih, Nana. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tohirin. 2013. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbassis Intergrasi). Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan Dan Pengembangan Bahasa. 1990. Cetakan ke 3. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Usman, Basyiruddin. 2005. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat Pers.
Willis, Sofyan. 2013. Konseling Kelompokal Teori dan Praktek. Bandung: Alfabeta.
Wayan, AS., I. (2010). Akuntabilitas Kinerja Kepala Sekolah Dan Penelitian Tindakan Sekolah Untuk Kepala Sekolah Dalam Rangka Peningkatan Mutu Pembelajaran Serta Bahan Belajar Mandiri Dimensi Kompetensi Kepala Sekolah. Jakarta: Az-Zahra Books 8
Published
2022-02-28
How to Cite
sarpiati. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Sma Negeri 1 Tapung Hilir, Kabupaten Kampar Provinsi Riau Dalam Memanfaatkan Akun Belajar.Id Yang Terintegrasi Dengan Google Workspace For Education Melalui Workshop Penggunaan Teknologi Informasi Pada Kegiatan Pembelajar. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 261-267. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i1.9519
Abstract viewed = 108 times
PDF downloaded = 107 times