Implementation of the Spiritual Leadership Model in Improving the Quality of Education in Islamic Boarding Schools

  • Aulia Riski Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Riana Tambunan Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Novi Anggraeni Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Faisal Alam Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
Keywords: Spiritual Leadership, Islamic Boarding School, Quality of Education

Abstract

The purpose of this study is to learn more about the use and impact of the school principal's spiritual leadership approach in raising teacher caliber in Islamic boarding schools. This study collected data using descriptive methods and a qualitative approach. Purfocefull technique is used by the sampling technique to obtain data. The Sabiilunnaja Islamic Boarding School in Bandung, West Java, served as the research site for this project. The findings of this study provided information on the spiritual leadership model that the principal of the Sabiilunnaja Islamic Boarding School in Bandung uses in schools to raise teacher quality. The research suggests that if this spiritual leadership model is used in schools, it can enhance leadership, which has implications for enhancing education and reaching predetermined objectives

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M., & Nurjaman, U. (2022). Model Kepemimpinan Pendidikan Masa Depan Berbasis Agama, Filsafat, Psikologi dan Sosiologi. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(1), 208–223.
Arifudin, I. (2016). Integrasi Sains dan Agama serta Implikasinya terhadap Pendidikan Islam. Edukasia Islamika, 161–180.
Astuti, A., & Danial, D. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun Budaya Madrasah yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 31–45.
Bashori, B. (2019). Kepemimpinan Transformasional Kyai Pada Lembaga Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2).
Faizah, K. (2021). Spiritualitas Dan Landasan Spiritual (Modern and Islamic Values); Definisi Dan Relasinya Dengan Kepemimpinan Pendidikan. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 19(1), 68–86.
Fauzi, I. (2016). Kepemimpinan spiritual dalam pengembangan kompetensi guru. Jurnal PESAT, 2(4), 61–90.
Hafizin, H., & Herman, H. (2022). Merumuskan Visi dan Misi Lembaga Pendidikan. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(01), 99–110.
Halim, A. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Pegawai Pada Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kota Makassar. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 7(2), 92–104.
Kurniawati, N. (2021). Upaya Guru Mata Pelajaran Fiqih Dalam Pengembangan Spiritual Siswa Kelas Vii D Mts Hidayatul Mubtadiin Jati Agung Lampung Selatan Tahun Pelajaran 2020/2021. Ar Royhan: Jurnal Pemikiran Islam, 1(02), 50–65.
Kusumaningrum, D. E., Sumarsono, R. B., & Gunawan, I. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran, Kepemimpinan Perubahan, Kepemimpinan Spiritual, Budaya Sekolah, dan Etika Profesi terhadap Kinerja Mengajar Guru. JMSP (Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan), 4(3), 198–219.
Labolo, M. (2017). Menutup celah korupsi pemerintahan daerah. Jurnal Ilmu Pemerintahan Widya Praja, 43(2), 93–110.
Matroni, M. (2018). Pemikiran Mistiko-filosofis Mulyadhi Kartanegara. Aqlam: Journal of Islam and Plurality, 3(2).
Peramesti, N. P. D. Y., & Kusmana, D. (2018). Kepemimpinan ideal pada era generasi milenial. TRANSFORMASI: Jurnal Manajemen Pemerintahan, 73–84.
Rahmawaty, A. (2016). Model kepemimpinan spiritual dalam meningkatkan kepuasan kerja dan kinerja karyawan di BMT se-Kabupaten Pati. Iqtishadia: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis Islam STAIN Kudus, 9(2), 276–303.
Rohmah, N. (2020). Kepemimpinan Pendidikan dalam Pengembangan Budaya Kerja Dosen di Perguruan Tinggi. Al-Wijdan: Journal of Islamic Education Studies, 5(1), 15–32.
Santoso, R. (2023). Kinerja Industri Jasa Konstruksi Suatu Tinjauan pada Lingkungan Bisnis dan Strategi Bisnis. Penerbit Tahta Media.
Sinaga, S. (2020). Peranan Balas Jasa dan Insentif Terhadap Motivasi Kerja pada PT. Sony Gemerlang Medan. Jurnal Darma Agung, 28(1), 132–144.
Sukwika, T. (2018). Peran pembangunan infrastruktur terhadap ketimpangan ekonomi antarwilayah di Indonesia. Jurnal Wilayah Dan Lingkungan, 6(2), 115–130.
Supriatno, D., & Romadhon, I. (2017). Pengaruh Media Komunikasi Smartphone terhadap Interaksi Sosial Pelajar (Studi Deskripsi Kuantitatif pada Pelajar SMK Astra Nawa Ambulu). JURNAL PARADIGMA MADANI, 4(2), 65–74.
Sureskiarti, E. (2017). Pengaruh Penerapan Spiritual Leadership Terhadap Kinerja Perawat Dalam Melaksanakan Asuhan Keperawatan Di Rumah Sakit Ibu Dan Anak Aisiyah Samarinda. Jurnal Ilmu Kesehatan, 5(1), 27–33.
Syamsul, H. (2017). Penerapan kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada jenjang Sekolah Menengah Pertama (SMP). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).
Tumbel, S. M. (2017). Partisipasi masyarakat dalam pengelolaan dana desa di desa Tumaluntung Satu kecamatan Tareran kabupaten Minahasa Selatan. None, 6(1), 161029.
Yumhi, Y. (2020). Bagaimana Memimpin Milenial: Tinjauan Teori Kepemimpinan Utama. E-Journal Studia Manajemen, 9(2).
Published
2023-10-20
How to Cite
Riski, A., Tambunan, R., Anggraeni, N., & Alam, F. (2023). Implementation of the Spiritual Leadership Model in Improving the Quality of Education in Islamic Boarding Schools. JOELS: Journal of Election and Leadership , 4(2), 159-167. https://doi.org/10.31849/joels.v4i2.16287
Abstract viewed = 70 times
PDF downloaded = 34 times