Pengaruh Pembelajaran Ekspositori terhadap Prilaku Moral Anak Usia Dini

  • Baidarus Universitas Muhammadiyah Riau
  • Radhiyatul Fithri Universitas Muhammadiyah Riau
Keywords: Expository Learning, Moral Behavior, Early children

Abstract

Moral education in elementary school students is very much needed to be done by teachers because it is the moral development of students that shapes and guides a person in later life. The aim of this study was to find out and analyze the influence of expository learning on the moral behavior of students in the 1st grade at SD Muhammadiyah I Pekanbaru by using quasi-experimental method. The population of this study was the 1st grade of SD Muhammadiyah I Pekanbaru with 48 students, which consisted of 24 students in the control class and 24 in the experiment class. Based on the results of the comparative analysis paired samples T test, the comparison of values before treatment and after treatment was -4,480. At the significance levels of 0,05 and df 23, a t-table of 2,069 was obtained. So, t count was (4,480) < t table (2,069) and significance value were (0,000) < α (0,05), then Ho is rejected. It means that expository learning has an influence on the moral behavior of students in 1st grade at SD Muhammadiyah I Pekanbaru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, S., 2023. Eksperimentasi Strategi Pembelajaran Ekspositori Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(1), p. 125.

Adisusilo, S. J., 2012. Pembelajaran Nilai Karakter. Jakarta: Rineka Cipta.

Agusriani, A., Aprianti, R. & Pratiwi, B., 2021. Analisis Perkembangan Moral Anak Tk B. Nanaeke - Indonesian Journal of Early Childhood Education, Vol 4(no.2), p. 69.

Al Mubarok, A. A. S. A., 2019. Metode Keteladanan dalam Pendidikan Islam terhadap Anak di Pondok. Al-Ta'dib Jurnal kajian Ilmu Kependidikan, Volume 12 (no.2), p. 308.

Al-Basyary, E. F., 2016. Peranan Orang Tua Dalam Penanaman Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini. Jakarta: PT.Rineka Cipta.

Ananda, R., 2017. Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 1 (Issue 1), p. 20.

Aqib, Z., 2011. Pendidikan Karakter Membangun Perilaku Positif Anak Bangsa. Bandung: Yrama Widya.

Dawam, M. J., 2023. Strategi Pembelajaran Pendidikan Akhlak di SMA Muhammadiyah 12 Mataram. Al-Ghuraba: Jurnal Sciense and Education, Volume 1, p. 11.

Dimyati & Mudjiono, 2000. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Falah, S., 2014. Parents Power Membangun karakter Anak melalui Pendidikan Keluarga. Jakarta: Republika.

fithri, R. S., 2018. Pengaruh Pembelajaran Agama Islam Terhadap Perkembangan Moral Anak Usia5-6 Tahun Di TK Al-hasanahKecamatan Rumbai Pesisi. PAUDLectura: Jurnal PendidikanAnak UsiaDini, volume 1(2), pp. 144-145.

Hanum, R. & Irwandi, 2022. Pengembangan Nilai Moral Anak Usia Dini melalui Metode. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, Vol. 08 (no, 1), p. 112.

Harefa, D., 2018. Efektifitas Metode Fisika Gasing Terhadap Hasil. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, Volume 5(no 1), p. 38.

Hikmah, K. & Surtinah, E. P., 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Ekspositori Terhadap. Jurnal PAUD, Volume 06(Nomor 02), p. 3.

Iqbal, M., Rukajat, A. & Ramadhani, K., 2022. Strategi Ekspository Guru PAI Dalam Menguatkan Akhlakul Karimah Siswa di SMP IT Al-Istiqomah Global School. As-Sabiqun. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Volume 1, p. 746.

Mahmud, H., 2014. Urgensi Pendidikan Moral Dalam Membentuk. Jurnal Al-Ta'dib, Vol. 7(no.2 ), p. 82.

Mukarromah, T., Tsali, T., Ruli, H. & Novita, E. N., 2021. Kultur Pengasuhan Keluarga terhadap Perkembangan Moral. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 5(Issue 1), p. 397.

Munadi, Y., 2008. Media Pembelajaran Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Natari, R. S. D., 2022. Penerapan Nilai-Nilai Agama dan Moral AUD Selama. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 6 Issue 4 (Issue 4 ), p. 3660.

Nursiah, Hamzah, A. & Syamsir, 2022. Strategi Pembelajaran Guru Akidah Akhlak dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik. Jurnal Al Ilmi, 3(1), p. 55.

Rachmawati, K. T., 2018. Pengaruh Metode Ekspositori Pada Pembelajaran. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), Volume Vol. 5, p. 52.

Safriadi, 2017. Prosedur Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Ekspositori. Jurnal MUDARRISUNA, Volume 7,(Nomor 1,), p. 48.

Samsudin, 2021. Strategi Pembelajaran Ekspositori Guru Pendidikan Agama Islam Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Multikultural. Jurnal Educatio, , Volume 7,(No, 1), p. 33.

Seniati, 2005. Penelitian Psikologi. Jakarta: Rineka Cipta.

Setyorini, Sulasmono, B. S. & Dewi Koeswanti, H., 2013. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams- Gamestournament (Tgt) Dan Metode Ekspositori Terhadap Hasil. Satya Widya, Vol, 29(no, 1), p. 28.

Sudijono, A., 2004. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sujiono, B. & Nuraini, Y., 2005. Mencerdaskan Perilaku Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Surbekti, Y. & Ariswan, A., 2016. Pembelajaran Fisika dengan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2), p. 257.

Yogi Yunefri, Zamzami , Heleni Filtri, Sri Wahyuni, Ledya Oktavia Liza, Psychological climate: conditioning for student organizational disease, Journal of Public Health, Volume 45, Issue 2, June 2023, Pages e387–e389, https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad011

Nurliana Nasution, Yuvi Darmayunta, & Wahyuni, S. (2023). SOSIALISASI APLIKASI PELAPORAN TITIK SAMPAH (STUDI KASUS KELURAHAN LIMBUNGAN PEKANBARU) . J-COSCIS : Journal of Computer Science Community Service, 3(1), 40-48. https://doi.org/10.31849/jcoscis.v3i1.12253

Dwirianto, S., & Sri Wahyuni. (2022). Learning Motivation of Children: Viewed from the Socio-Economic Aspect . PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(01), 1-7. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.11110

Yusuf, S., 2006. Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Published
2023-10-23
How to Cite
Baidarus, & Radhiyatul Fithri. (2023). Pengaruh Pembelajaran Ekspositori terhadap Prilaku Moral Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(01), 82-94. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v7i01.16125
Abstract viewed = 58 times
PDF downloaded = 113 times