PENYELENGGARAAN PELAYANAN PUBLIK BERDASARKAN UNDANG-UNDANG TENTANG PELAYANAN PUBLIK DI KECAMATAN MEMPURA KABUPATEN SIAK

  • Ardiansah Unversitas Lancang Kuning
  • Andrizal Universitas Lancang Kuning
Keywords: Public Services, Law, Siak Regency

Abstract

This community service activity was carried out by the Lecturer Team of the Faculty of Law at Lancang Kuning University in the Hall of the District Office of Mempura District, Siak Regency. The purpose of this activity is for public service providers to understand their rights and obligations under the Public Service Act. This legal education uses the lecture method. Counseling that began filling out the pre-test questionnaire and after the question and answer ended the filling of the post-test questionnaire. The results of this activity showed that participants understood the Law on Public Services, understood the obligation to serve every citizen to fulfill their basic rights and needs, and understood the rights of the community to be involved in overseeing public service delivery. Therefore, the Regional Government needs to intensify the implementation of legal counseling about public services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. M. Saleh, Public Service Comnunication (praktik komunikasi dalam Pelayanan Publik). Malang: UMM Press, 2010.

H. Wibawa, “Pengawasan Ombudsman Terhadap Penyelenggara Negara Dan Pemerintahan (Studi Perbandingan Dengan Pengawasan Peratun),” Universitas Diponegoro, 2010.

A. Kurniawan, Transformasi Pelayanan Publik. Yogyakarta, 2005.

A. Brata, Dasar-Dasar Pelayanan Prima. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2004.

Ratminto, Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

A. Sukardi, Participatory Governance dalam Pengelolaan Keuangan Daerah. Yogyakarta: Laksbang Presindo.

A. Dwiyanto, “Membangun Sistem Pelayanan Publik yang Memihak pada Rakyat,” J. Popul., vol. 12, no. 1, p. 16, 2002.

M. H. Pratama, “Strategi Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik (Studi Deskriptif Tentang Strategi Uptd Pengujian Kendaraan Bermotor Tandes Kota Surabaya Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Pengujian Kendaraan Bermotor),” J. Kebijak. dan Manaj. Publik, vol. 3, no. 3, p. 90, 2015.

N. S. Maryam, “Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik,” J. Ilmu Polit. dan Komun., vol. 6, no. 1, p. 2, 2016.

B. Munir, Perencanaan Daerah dalam Perspektif Otoda. Mataram: Bappeda Mataram, 2002.

N. Kamarni, “Analisis Pelayanan Publik Terhadap Masyarakat (Kasus Pelayanan Kesehatan Di Kabupaten Agam),” J. Manaj. dan Kewirausahaan, vol. 2, no. 3, p. 84, 2011.

Surjadi, Pengembangan Kinerja Pelayanan Publik. Bandung: Refika Aditama, 2009.

Sutopo, “Pentingnya Tata Informasi Tentang Pelayanan Publik Bagi Masyarakat, Journal of Rural and Development,” J. Rural Dev., vol. V, no. 1, pp. 15–16, 2014.

R. Rinaldi, “Analisis Kualitas Pelayanan Publik (Studi Pada Biro Umum Sekretariat Daerah Propinsi Sumatera Utara,” J. Adm. Publik, vol. 1, no. 1, 2012.

A. A. Wakhid, “Reformasi Pelayanan Publik Di Indonesia,” J. Teropong Aspir. Polit. Islam, vol. 1, no. 14, p. 54, 2017.

L. B. E. M. Purwaningdyah, “Meningkatkan Kompetensi Aparatur Pemerintah Daerah Dalam MewujudkanGood Governance,” J. Kebijak. dan Manaj. PNS, vol. 2, 2008.

Y. Rukayat, “Kualitas Pelayanan Publik Bidang Administrasi Kependudukan Di Kecamatan Pasirjambu,” J. Ilm. Magister Ilmu Adm., p. 56, 2017.

R. C. Kurniawan, “Inovasi Kualitas Pelayanan Publik Pemerintah Daerah,” Fiat Justisia J. Law, vol. 10, no. 3, pp. 570–571, 2016.

Published
2019-12-24
How to Cite
Ardiansah, & Andrizal. (2019). PENYELENGGARAAN PELAYANAN PUBLIK BERDASARKAN UNDANG-UNDANG TENTANG PELAYANAN PUBLIK DI KECAMATAN MEMPURA KABUPATEN SIAK. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 368-377. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.3474
Abstract viewed = 382 times
PDF downloaded = 245 times