Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2

  • Bagus Ali Rachman Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Firyalita Sarah Firdaus Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Nurul Lailatul Mufidah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Halimatus Sadiyah Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ifit Novita Sari Universitas Islam Malang
Keywords: Campus Teaching, Literacy, Numeration

Abstract

This service is motivated by the activities of Campus Teaching 2 which is a form of implementation of the Merdeka Learning Campus Merdeka (MBKM) program from the Ministry of Education, Culture, Research and Technology. This program is based on the ineffectiveness of the implementation of learning carried out during the Covid-19 pandemic. This can be seen from the decline in students' interest in learning, the level of understanding of students when learning, and the literacy and numeracy abilities of students. Based on these problems affect the effectiveness of the learning process, one of which is in SMP Negeri 2 Tanggulangin. One of the methods used in the service is literacy and numeracy habituation activities. The final result of this activity is the habituation of literacy and numeracy for students at SMP Negeri 2 Tanggulangin and increasing the real role and contribution of higher education institutions and students in national development

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hikmawati, Sari, K. I. W., Malkan, M., Andani, T. G., and Habibah, F. N. (2021). Pengembangan Literasi Digital Guru dan Siswa Melalui Program Kampus Mengajar di SMPN 19 Mataram. Unram Journal of Community Service, 2(3), 83–88.

Khotimah, N. R., Riswanto, and Udayati. (2021). Pelaksanaan Program Kampus Mengajar di SD Negeri 014 Palembang Sumatera Selatan. Jurnal Sinar Sang Surya, 5(2), 194–204.

Lestari, P. W., Izzah, H. N., and Yudyaningtyas, M. K. (2020). Peningkatan Minat Baca dengan Program Generasi Masyarakat Gemar Membaca di RPTRA Cililitan Jakarta Timur. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 106–111.

Nurhasanah, A. D., and Nopianti, H. (2020). Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah. SNPKM: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 166–173.

Putera, M. T., and Rhussary, M. L. (2018). Peningkatan Mutu Pendidikan Daerah 3t (Terdepan, Terpencil dan Tertinggal) di Kabupaten Mahakam Hulu. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 12(2), 144–148.

Putri, L. D., Repi, & Fitridawati Soehardi. (2018). Pemberdayaan Mahasiswa Fakultas Teknik Dengan Program Kreatifitas Mahasiswa (PKM). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 315-321. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v2i2.1184

Rahmah, A. N. A., and Triristina, N. (2021). Kampus Mengajar : Transformasi Budaya Belajar Siswa dalam Adaptasi Kebiasaan Baru di Madura. NiCMa: National Conference Multidisplinary, 1(1), 34–39.

Rokhim, D. A., Rahayu, B. N., Alfiah, L. N., Peni, R., Wahyudi, B., Wahyudi, A., … Widarti, H. R. (2021). Analisis Kesiapan Peserta Didik dan Guru pada Asesmen Nasional (Asesmen Kompetensi Minimum, Survey Karakter, dan Survey Lingkungan Belajar). Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 61.

Suharman, Y., Sejati, S. P., and Pratama, D. A. (2021). Peningkatan Pengetahuan tentang Pembangunan Berkelanjutan Menggunakan Media Cerita Bergambar di Tingkat Sekolah Dasar. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1232–1239.

Superman, Purmintasari, Y. D., and Agustina, R. (2020). Penguatan Literasi Di Sekolah. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 230–240.

Syafii, A. (2018). Perluasan dan Pemerataan Akses Kependidikan Daerah 3T (Terdepan, Terluar, Tertinggal). Dirāsāt: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(2), 153–171.

Published
2021-12-28
How to Cite
Rachman, B. A., Firdaus, F. S., Nurul Lailatul Mufidah, Halimatus Sadiyah, & Ifit Novita Sari. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 2. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1535-1541. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8589
Abstract viewed = 5414 times
PDF downloaded = 5078 times