Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai “Agent Of Change dan Social Control”
Abstract
Students are the assets of a nation because students are a group of people trained in various fields of knowledge and skills. State Junior High School 2 Tanggulangin s one of the target schools selected by the author and Ministry of Education and Culture as the place for the Kampus Mengajar 2nd Generation as the student change agent of the education program created by us, among them the implementation of literacy learning activities and student numeration aimed at improving the understanding of literacy and student numeration. Social control is a tool to control himself or society. In this case, the society underneath is the entire State Junior High School 2 Tanggulangin and students as the main object of Kampus Mengajar 2nd Generation activities
Downloads
References
Amalia, N. F., Dayati, U., & Nasution, Z. (2017). Peran Agen Perubahan Dalam Pelaksanaan Program Pemberdayaan Masyarakat Pesisir Pantai Bajulmati Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(11), 1572–1576. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Anwar, S., & Utama, W. (2014). Agen Perubahan (Agent of Change) Oleh : Syaiful Anwar / Widyaiswara Utama. Analisis Kebijakan Publik, 6(2), 5. https://kupdf.com/queue/akuntansi-sektor-publik_59cfa6cd08bbc54962686fdd_pdf?queue_id=-1&x=1524533352&z=MTIwLjE4OC4zNS4xNTA=%0Ahttps://www.livemusikkommission.de/kulturraumschutz/agent-of-change/
Cahyono, H., Pendidikan, D., & Inggris, B. (2019). agen. 1(1), 32–43.
Desmira. (2021). Sosialisasi dan Edukasi Protokol Kesehatan Bagi Masyarakat Desa. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 405–412. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i2.5246
Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541
Fristiohady, A. (2020). Peranan Peserta KKN Tematik Dalam Meningkatkan Kepatuhan Penggunaan Masker Pada Masa Pendemi Covid-19 di Kota Kendari. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 181–187. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i1.4505
Idris, R. (2013). Pendidikan Sebagai Agen Perubahan Menuju Masyarakat Indonesia Seutuhnya (Education as an Agent of Change Towards a Complete Indonesian Society). Lentera Pendidikan, 16(1), 62–72.
Istichomaharani, I. S., & Habibah, S. S. (2016). Mewujudkan Peran Mahasiswa Sebagai “Agent Of Change, Social Control, Dan Iron Stock.” Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Paper Ke-2 “Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN” 2016, 2–7.
Kementerian, & Kebudayaan, P. dan. (2021). Kemendikbud Luncurkan Kampus Mengajar Angkatan 1 Tahun 2021. 09 Februari. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2021/02/kemendikbud-luncurkan-kampus-mengajar-angkatan-1-tahun-2021
La Ode Alis, Jamaluddin, dan S. R. (2018). Peran Mahasiswa Sebagai Social-Control(Studi Tentang Partisipasi Mahasiswa dalam Mengawasi Pengelolaan Dana Desa Di Desa Kondongia Kecamatan Lohia Kabupaten Muna). Neo Societal Jurnal, 3(2), 484–493. https://media.neliti.com/media/publications/246106-peran-mahasiswa-sebagai-social-control-s-403c6387.pdf
Mulyo Teguh. (2017). Aktualisasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolahuntuk Menyiapkan Generasi Unggul Dan Berbudi Pekerti. Prosiding Seminar Nasional , 18–26.
Neneng Zubaidah. (2021). Mengenal Kampus Merdeka dan Program yang Bisa Dipilih Mahasiswa. Selasa, 02 November. https://edukasi.sindonews.com/read/587470/211/mengenal-kampus-merdeka-dan-program-yang-bisa-dipilih-mahasiswa-1635858663
Putri, L. D., Repi, & Fitridawati Soehardi. (2018). Pemberdayaan Mahasiswa Fakultas Teknik Dengan Program Kreatifitas Mahasiswa (PKM). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 315-321. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v2i2.1184