Pengaruh Film Animasi Nussa dan Rara dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini
Abstract
The development of character values can be done through mass media, both print and electronic. Through electronic media such as internet, TV, radio and cartoon media. Within the scope of PAUD, animated video media can be used as a more effective and efficient classroom learning method to develop character values in children. This study aims to determine the effect of the animated film Nussa and Rara in shaping the character of children aged 4-5 years in the bright cheerful early childhood education in Palembang. The method in this study uses the Pre-Experimental method with the type of One-Group Pretest-Posttest Design. The sample used in this study is the class Al children, totaling 10 children. Data collection techniques using observation at the time of treatment to determine the results given. The results of the calculation of the t-test with a level of a(0.05) and dk 10-1=9 and the result of t_count is 14.67. Thus, it can be concluded that t_count > t_table or 14.67 > 2.26 then reject Ho and accept Ha. It means that the hypothesis stating that the animated film Nussa and Rara in shaping the character of children aged 4-5 years in Palembang's smart and cheerful early childhood is accepted as true.
Downloads
References
Angginingsih, N. N., Asril, N. M., & Wirabrata, D. F. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menggunting Pada Anak Usia Dini Melalui Media Papercraft. Pendiidikan Anak Usia Dini Undiska, 9, 277-284.
Arikunto, S. (2006). Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Pt Renika Cipta.
Farhurohman, O. (2017). Hakikat Bermain dan Permainan Anak Usia Dini Di Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). As-Sibyan, 2, 27-36.
Fauziddin, M. (2016). PENERAPAN BELAJAR MELALUI BERMAIN BALOK UNIT UNTUK. Curricula, Vol. 1(3), 1-11.
H. R. (2020). Efektivitas film animasi nussa dan rara untuk mengembangkan keterampilan berbicara anak usia 5-6 tahun taman kanak-kanak Aisyiyah 1 labuhan batu.
Hasanah, U., & Priyantoro, D. E. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Origami. Pendidikan Dasar, 5(1), 61-72.
Kesumawati, N., Retta, A. M., & Sari, N. (2017). Pengantar Statiska Penelitian. Depok: Pt Raja Grafindo Persada.
Kuncahyono, Suwandayani, B. I, Muzakki, A. (2020). Aplikasi E-Test “That Quiz” Sebagai Digitalisasi Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Indonesia Bangkok. Lectura : Jurnal Pendidikan, 11(2), 153-166.
Mania, S. (2017). Obeservasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan Dan Pengajaran. Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 11(2), 220-233.
Mania, S. (2017). Obeservasi Sebagai Alat Evaluasi Dalam Dunia Pendidikan Dan Pengajaran. Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 11(2), 220-233.
Mannasai, A. F., & Pratiwi, w. (2021). Pengaruh media Film Animasi nussa dan rara terhadap perkembangan kecerdasan spiritual anak kelas A1 PPAUD IT Lukmanul Hkim Limboto. jurnal pendidikan islan anak usia dini
Melani, Y. (2022). pengaruh film animasi nussa terhadap pengembangan nilai moral dan agama anak usia 5-6 tahun di TK HARAPAN BANGSA Lampung Barat.Nisa,
Putri, R. D. (2021). Relevansi Nilai-niali pendidikan akhlaq pada serial kartun animasi nussa dan rara. etheses.iainponorogo.ac.id , 12-28.
Ridha, N. (2017). ROSES PENELITIAN, MASALAH, VARIABEL DAN PARADIGMA PENELITIAN. Himah, 14(1), 62-70.
Suciati, A. (2020). analisis serial animasi nussa episode 1-5 sebagai sarana penanaman nilai sosial emosional anak usia dini.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D BandungAlfabeta
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan . Yogyakarta : ALFABETA BANDUNG.
Sutrisno, A. (2017). Metode pendidikan anak dalam keluarga menurut Abdullah Nashih Ulwan dan relevansinya dengan pendidikan anak dalam keluarga di Kelurahan Majapahit kota Lubuklinggau. Al Bahtsu , 2, 203
Usmadi. (2020). PENGUJIAN PERSYARATAN ANALISIS ( Uji Homogenitas dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan , 50-62.
Yaswinda Hutasuhut. (2020). Analisis pengaruh film animasi nussa dan rara terhadap empati anak usia dini di kota padangJurnal pendidikan Tambusai 1241
Zubaedi. (2013). DESAIN PENDIDIKAN KARAKTER: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan . Jakarta: KENCANA.
Copyright (c) 2022 Padilah, Anggy Widia Ramadanti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
- No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.