Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Komik Digital dengan Canva for Education

  • Hevy Risqi Maharani Universitas Islam Sultan Agung
  • Nila Ubaidah Universitas Islam Sultan Agung
  • Mochamad Abdul Basir Universitas Islam Sultan Agung
  • Dyana Wijayanti Universitas Islam Sultan Agung
  • Imam Kusmaryono Universitas Islam Sultan Agung
  • Mohamad Aminudin Universitas Islam Sultan Agung
Keywords: Digital Comic, Training, Canva for Education

Abstract

The purpose of the service activity is to provide insight and improve the professionalism of teachers in Central Java in making interesting and interactive teaching materials for students, especially in making digital comics with the Canva for Education application. In general, the difficulties experienced by teachers in making digital comics are how to make comic designs easy and attractive. The Canva for Education application is one application that can be used to overcome these problems. Teachers can create digital comics using a wide selection of available templates. The implementation of this service is carried out online using Zoom Meeting and Google Classroom. The training was attended by approximately 100 participants from various regions in Central Java. The final result of the training activity is that teachers can create digital comics published on social media Instagram. It is intended that the results of digital comics that have been made by teachers can be useful for the general public, especially students who get related material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model media pembelajaran e-komik untuk SMA. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 43–59. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v6i1.66
Alwi, S. (2017). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 8(2), 145–167. http://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/itqan/article/download/107/65/
Ambaryani, & Airlanda, G. S. (2017). Pengembangan media komik untuk efektifitas dan meningkatkan hasil belajar kognitif materi perubahan lingkungan fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 3(1), 19–28.
Eva, R. P. V. B., Sumantri, M. S., & Winarsih, M. (2020). Media pembelajaran abad 21: Komik digital untuk siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 1–8. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/17744
Kala’lembang, A., Widayanti, L., Rahayu, W. A., Riska, S. Y., & Sapoetra, Y. A. (2021). Edukasi pembuatan desain grafis menarik menggunakan aplikasi Canva. JPM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 91–102. https://doi.org/10.32815/jpm.v2i2.813
Kristanto, Y. D. (2021). Pelatihan desain aktivitas pembelajaran matematika digital dengan menggunakan Desmos. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 192–199.
Laelasari. (2013). Upaya menjadi guru yang profesional. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 1(2), 152–159.
Mila, N., Nuralamsyah, Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Efektivitas pemanfaatan Canva sebagai media pembelajaran daring. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENELITIAN DAN PENGABDIAN 2021, “Penelitian Dan Pengabdian Inovatif Pada Masa Pandemi Covid-19", 181–188.
Nurinayati, F., Sartono, N., & Evriyani, D. (2014). Pengembangan media pembelajaran dalam bentuk komik digital pada materi sistem imun di SMA Negeri 13 Jakarta. BIOSFER, VII(2), 47–50.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79–96. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354
Rahmatullah, D., Suryani, E., Fatmawati, Merdekawati, A., & Yahya, F. (2020). Pengembangan media pembelajaran komik digital pada materi kerjasama ekonomi internasional mata pelajaran ekonomi kelas XI MIPA SMA Negeri 1 Plampang tahun pelajaran 2019/2020. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(4), 179–186.
Rahmatullah, Inanna, & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986
Ratnasari, D. T., & Ginanjar, A. (2020). Pengembangan komik digital sebagai media edukasi penanggulangan bencana alam. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 481–488. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v4i1.679
Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2018). Efektivitas penggunaan media komik digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran tema selalu berhemat energi. Jurnal PANCAR, 2(1), 14–18.
Saputro, A. D. (2015). Aplikasi komik sebagai media pembelajaran. MUADDIB, 05(01), 1–19.
Styaningsih, H. A., Winarno, & Nuryadi, M. H. (2016). Pengaruh penggunaan media komik digital terhadap minat belajar PPKN siswa pada kompetensi dasar mendeskripsikan kasus pelanggaran dan upaya penegakan HAM. Jurnal Profesi Pendidik, 3(2), 129–140. http://ispijateng.org/wp-content/uploads/2017/02/Harum-Win-129-140.pdf
Sugiarti, D. Y. (2019). Pengelolaan profesionalisme guru. Genta Mulia, X(1), 106–111. http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm/article/view/250/0
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. Voteknika: Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79–85. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261
Utami, M. Z., Setiawan, I., Risdianto, E., & Viona, E. (2021). Analisis kebutuhan pengembangan media pembelajaran komik digital berbasis pendekatan kontekstual untuk meningkatkan motivasi belajar pada materi alat-alat optik. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG, 344–350.
Wiyanti, D. T., Rosyida, I., Kharis, M., Munahefi, D. N., & Azmi, K. U. (2021). Application of Mobile-Based Visual Content for Schools During a Pandemic. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 508–513. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Published
2022-06-30
How to Cite
Maharani, H. R., Ubaidah , N., Basir , M. A., Wijayanti, D., Kusmaryono, I., & Aminudin, M. (2022). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Komik Digital dengan Canva for Education. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 760-768. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i3.10084
Abstract viewed = 650 times
PDF downloaded = 625 times