Upaya Pengelolaan Koleksi Perpustakaan SMA Negeri 8 untuk Meningkatkan Temu Balik Informasi Siswa

Authors

  • Wilda Afriyani Zulfandri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Retno Sayekti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.31849/06sj9179

Keywords:

Pengelolaan koleksi, Klasifikasi DDC, Temu balik informasi

Abstract

This study aims to analyze the efforts to manage book collections in the Library of SMA Negeri 8 Medan using the Dewey Decimal Classification (DDC) classification system in order to improve student information retrieval. With a qualitative approach through observation, interviews, and documentation studies, the study explores the extent to which the application of DDC affects information accessibility. The results of the study indicate that classification according to DDC significantly speeds up book searches and makes it easier for students and librarians to browse collections. However, the effectiveness of management is highly dependent on the librarian's understanding and students' information literacy. It is concluded that physical and digital management based on DDC can improve the efficiency of information retrieval if supported by training, a comprehensive catalog system, and continuous evaluation.

References

Anggraeni, D. B., Widyastuti, W., Rahmawati, F. P., & Aditama, M. G. (2021). Pengembangan Sistem Klasifikasi Kepustakaan dengan Dewey Decimal Classification (DDC). Buletin KKN Pendidikan, 3(2), 152–160. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i2.15734

Dunsire, G., Macgregor, G., & Thomson, R. (2006). Subject classification of collection-level descriptions using DDC for information landscaping. http://scone.strath.ac.uk/service/

Ginting, R. T., Gelgel, N. M. R. A., Erviantono, T., & Apriani, K. D. (2023). Restorasi e-Library Berbasis Perpustakaan Digital di SMA Negeri 2 Kuta Selatan. Journal of Servite, 2(2), 122. https://doi.org/10.37535/102004220225

Golub, K., Suominen, O., Mohammed, A. T., Aagaard, H., & Osterman, O. (2024). Automated Dewey Decimal Classification of Swedish library metadata using Annif software. Journal of Documentation, 80(5), 1057–1079. https://doi.org/10.1108/JD-01-2022-0026

Haryanti, N. P. P., & Suhartika, I. P. (2022). Evaluation of e-DDC Usage Among University Libraries in Bali. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 10(2), 123–131. https://doi.org/10.24252/kah/v10i2a2

Hayman, R. (2020). Evidence Based Library and Information Practice. 15(1). https://doi.org/10.7939/dvn/cxuw6a

Ilmiah, amin B., Tresnawan, H. A., & Putriscolihat, S. A. (2024). Implementasi Sistem Klasifikasi Buku Berjenjang:Strategi Peningkatan Literasi Perpustakaan Sekolah dasar Alfa Gentauri Bandung.

Khoirun Isnawan, Inom Nasution, & Budi Budi. (2024). Manajemen Perpustakaan dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 53–77. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.1885

Khoirunnisaa, N., Prajawinanti, A., Perpustakaan, I., Islam, I., & Tulungagung, A. R. (2023). Analisis Pemanfaatan E-book Sebagai Bahan Penunjang Pembelajaran Oleh Pengguna Perpustakaan SMAN 1 Kedungwaru Tulungagung. Journal of Librarianship and Information Science, 3(1), 11–21.

Kurniawati, W. (2023). Pengelolaan Inventarisasi Peprustakaan Sekolah Berbasis Komputer di sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 43–49.

Kusumastuti, A., & Khoiron, ahmd M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif.

Lestari, D., & Rahma, E. (2025). Peran Perpustakaan Sekolah dalam Meningkatkan Literasi Digital Generas Z di SMA Negeri 1 Baso.

Lestari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Puji, P. (2024). Peran Perpustakaan Digital dalam Kebutuhan Literasi Informasi di Sekolah. Journal of Educational Integration and Development, 4(2), 2024.

Nasution, abdul F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif.

Nima, S., Najik, M. S., Utami, N. W., Wicaksono, R. A., & Indriastuti, D. S. (1970b). Studi Tentang Kegiatan Pengembangan Koleksi pada Perpustakaan Sekolah SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. TADWIN: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(2), 62–70. https://doi.org/10.19109/tadwin.v4i2.15105

Nurhayati, E. S., & Mayesti, nina. (2023a). Tinjauan Literatur Sistematis Terhadap Penerapan Sistem Klasifikasi Khusus Di Perpustakaan. Jurnal Ilmu Informasi, Perpustakaan, Dan Kearsipan, 25(1). https://doi.org/10.7454/jipk.v25i2.1093

Pattah, S. H. (2013). Pemanfaatan Jakian Bibliometrik Sebagai Metode Evaluasi dan Kjiandalam Ilmu Perpustakaan dan Informasi.

Downloads

Published

2025-07-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Upaya Pengelolaan Koleksi Perpustakaan SMA Negeri 8 untuk Meningkatkan Temu Balik Informasi Siswa. (2025). Jurnal Pustaka Budaya, 12(2), 204-215. https://doi.org/10.31849/06sj9179