Perancangan Infografis Tentang Kesadaran Tertib Lalu Lintas di Kota Mataram
Abstract
The very high growth of vehicles in the City of Mataram is not matched by public awareness of the importance of a good and correct traffic order in accordance with applicable regulations. This problem is what makes traffic accidents occur every year and continue to grow. The need for appropriate and appropriate new media that is out of the box or unusual for the public. So through this dedication activity, the service team will create an infographic work by applying ambient media to be the right media to socialize orderly awareness in traffic by displaying data about traffic accidents in the previous year. This work uses a design thinking methodology. The conclusion is that this infographic work provides a memorable experience for road users and evokes feelings and moods for the target audience to feel comfortable and happy when interacting with the work of the infographic
Downloads
References
Aspen, Angga Rahmadinata. (2017). Perancangan Infografis Panduan Siaga Bencana Gempa dan Tsunami pada Media Booklet. UNP: Jurnal
Bayuargo, Febrian Satria. (2015). Perancangan Infografis Tentang Kesadaran Lalu Lintas. Institut Seni Indonesia Yogyakarta: Jurnal
Canagara, Hafied. (2006). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Darmaprawira, Sulasmi W.A. (2002). Warna: Teori dan Kreativitas Penggunaannya. Bandung: ITB
Daryanto. (1993). Media Visual Pengajaran Teknik. Tarsito: Bandung
Ditlantas Polda NTB. (2017). Kesadaran tentang Pentingnya Berlalulintas yang Baik, diakses dari https://ditlantas.ntb.polri.go.id/
Fakultas Psikologi. (2015). Teori Kepribadian Sigmund Freud, diakses dari https://psikologi.ustjogja.ac. id/index. php/2015/11/05/teori-kepribadian-sigmund-freud/
Hendika Setiabudi, Heri Iswandi dan Bobby Halim. (2016). Pada judul skripsi tentang Perancangan Kampanye Sosial Tertib dan Aman Berlalu Lintas. Universitas IndoGlobal Mandiri: Jurnal
ID Pengertian. (2018). Pengertian Iklan Layanan Masyarakat, diakses dari https://www.idpengertian.com/pengertian-iklan-layanan-masyarakat/
Jefkins, Frank. 1997. Periklanan. Jakarta: Erlangga.
Kasali, Rhenald. (1992). Manajemen Periklanan Konsep dan aplikasinya Di Indonesia. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti
Kasiram, Moh. (2008). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Malang: UIN-Malang Pers.
Kominfo. (2018). Kiat Bikin Infografis Keren dan berkualitas baik. Indonesiabaik.id
Lankow, Ritchie, dan Crooks. (2014). Infografis Kedasyatan Bercerita Visual, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka
Lexy J. Moleong. (2005). Metodologi penelitian kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya
Lwin May & Aitchison Jim. (2002). Clueless In Advertising (Rajoe Paul, Trans.). Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.
Multimedia. (2013). Pengertian Desain Grafis, diakses dari http://manpras.blogspot. com/2013/02/pengertian-desaingrafis.html
Munawar, Ahmad. (2004). Manajemen Lalu Lintas Perkotaan. Jogjakarta: Jalasutra.
Nugraha Yogis Pratama Putra, Mery Tania, Nurul Iklima, dan Danar Lingga Maulana. (2017). Perancangan Infografis Tentang Dampak Kebiasaan Begadang Terhadap Pola Tidur Sehat Bagi Remaja. BSI: Jurnal
Pemerintah Kota Mataram. (2017). Sejarah Kota Mataram, diakses dari Mataramkota.go.id
Sachari, Agus. (2005). Pengantar Metode Penelitian Budaya Rupa (Desain, Arsiteksur, Seni Rupa, dan Kriya), Jakarta: Erlangga.
Sarah Trenholm, Arthur Jensen. (1988). Interpersonal Communication. Inggris: Oxford University Press.
Shannon, Weaver. (1949). The Mathematical Theory of Communication. Los Angeles: SAGE Publication
Sudiana, Dendi. (2001). Pengantar Tipografi. Bandung: Rumah Produksi Dendi Sudiana
Tinarbuko, Sumbo. 2015. Dekave Desain Komunikasi Visual - Penanda Zaman Masyarakat Global. Yogyakarta: Penerbit CAPS.
Wahyuningsih, Sri. (2013). Desain Komunikasi Visual. Madura: UTM PRESS.
Warpani, P. Suwardjoko. (2002). Pengelolaan Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. Bandung: Penerbit ITB.