Pengaruh Kegiatan Menganyam terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini

  • Putri Az-Zahra Universitas PGRI Palembang
  • Taty Fauzi Universitas PGRI Palembang
  • Dessi Andriani Universitas PGRI Palembang
Keywords: Menganyam, Kemampuan Motorik Halus, Anak Usia Dini, Weaving, Fine Motor Skills, Early Childhood

Abstract

This study aims to determine the effect of weaving activities on the fine motor skills of children in group B at Barokah Gading Early Childhood Education. This type of research is a Pre-Experimental research with the type of One-Group Pretest-Posttest Design by providing treatment using weaving activities in children, then comparing fine motor skills in children before and after being given weaving activities. The method used in collecting research data is through a checklist observation sheet. The research data analysis method is t-test. The study population was all 15 children in group B and 15 children in group B as samples. The results showed that there was an effect of weaving activities on the fine motor skills of children in group B in PAUD Barokah Gading. This is evident from the results of the calculation of the hypothesis, based on the calculations obtained from the posttest test results of the normality of the data, these variances are homogeneous. Then the normality test of the homogeneity data was carried out and it was stated that the data was normally distributed and the variance of this study was homogeneous, then hypothesis testing was carried out from the results of the t-test calculation above, the value of tcount > ttable or 19.659 > 2.145 was rejected. the effect of weaving activities on the fine motor skills of group B children in PAUD Barokah Gading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, A. (2019). Buku Ajar Pendidikan dan Perkembangan Motorik. Uwais Inspirasi Indonesia.

Agustina. (2018). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Bermain dengan Brang Bekas. Jurnal Ilmiah Potensia.

Anggraini, W. D. L. (2020). Pengaruh Kegiatan Keterampilan Menganyam Terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah Usia 5-6 Tahun Di TK Mardisiwi Desa Kedondong Kecamatan Kebonsari Kabupaten Madiun. Skripsi: Program Studi Keperawatan STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun.

Damayanti, A. & H. A. (2020). Meningkatakan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Melipat Kertas Bekas. Jurnal Yaa Bunayya, 65–77.

Fadilah. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Kencana.

Haira. (2018). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menganyam. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 1.

Haryati, S. & K. N. R. (2021). Pengaruh Kegiatan Keterampilan Menganyam terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah Usia 5-6 Tahun di TK Desa Pilangrejo Kecamatan Wungu Kabupaten Madiun. Jurnal Profesi Kesehatan Masyarakat, 2, 157–163.

Imamah, Z. & M. (2020). Pengembangan Kreativitas dan Berpikir Kritis pada Anak Usia Dini melalui Metode Pembelajaran Berbasis STEAM and Loose Part. Yinyang : Jurnal Studi Islam, Gender Dan Anak. https://doi.org/10.24090/yinyang.v15i2.3917

M. Amirul Mukminin, S. D. (2019). Pengaruh Montase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Di Taman Kanak-Kanak Assyofa Kota Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3, 1619–1626.

Meriyati, D. (2021). Kegiatan Menganyam dengan Bahan Alam Untuk Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Muarifah, A., & Suci Rohmadheny, P. (2018). Pengaruh Kegiatan Kolase Terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak. Children Advisory Research and Education Jurnal CARE, 5(2). http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD

Nofianti, R. dkk. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menggunting Dengan Menggunakan Pola Pada Anak Usia Dini. Pendidikan Anak Usia Dini, 13.

Padilah, & R. N. (2019). Implementasi Kegiatan Bermain Paperrcrafft dalam Meningkatakan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelas B PAUD Taman Sari Banyuasin. Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3.

Reski, Y. (2016). Keterampilan Menganyam Pada Anak TK Kelompok B Gugus II Kecamatan Pengasih Kulon Progo. Skripsi Prodi PAUD Universitas Negeri Yogyakarta.

Rohmah, S. K. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Bermain Plastisin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4, 144–149.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Suryani, N. A. (2019). Kemampuan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Raba-Raba Pada PAUD Kelompok A. Jurnal Ilmiah Potensia, 141–150.

Wahyu, A. (2019). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Menganyam Pada Kelompok B TK Candra Puspita Kecandran Salatiga Tahun pelajaran 2018/2019. Skripsi PIAUD FKIP IAIN Salatiga.

Winda, C. & N. (2019). Pengaruh Kegiatan Menganyam Terhadap Keterampilan Motorik Halus Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Al-Ihsan Medan T.A 2018/2019. Jurnal Usia Dini, 5.

Yunita, Astri, D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menganyam. JPP PAUD FKIP Untirta.

Published
2022-10-14
How to Cite
Putri Az-Zahra, Taty Fauzi, & Dessi Andriani. (2022). Pengaruh Kegiatan Menganyam terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(03), 84-94. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.10693
Abstract viewed = 396 times
Pdf downloaded = 0 times