Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Permainan Kotak Pintar pada Anak Usia Dini

  • Feggi Ica Jantrie Yaie Yaie Universitas PGRI Palembang
  • Taty Fauzi Universitas PGRI Palembang
  • Dessi Andriani Universitas PGRI Palembang
Keywords: Kata kunci: Kemampuan Berhitung, Permainan Kotak Pintar, dan Anak, Keywords: Counting Skills, Smart Box Games and Kids

Abstract

In improving children's cognitive, a game is needed so that it stimulates the ability to count. Based on this, the problem to be investigated in this study is how children's numeracy skills can be increased. The purpose of this study is to prove that children's numeracy skills can be improved through smart box games. The approach used in this research is quantitative with the type of classroom action esearch. Data collection methods used in this study were observation, interviews and documentation. The results of this study are: increasing the numeracy ability of children in group B in TK Kartika II 38 applying the smart box game obtained from the analysis of children's numeracy skills in cycle I obtained an average level of developmental achievement score 14 in the category of starting to develop, then seen in cycle I the average level of achievement in the development of numeracy was 34.33 and in the pre-cycle the score was 20.33, this showed an increase while in cycle II the overall numeracy ability of children was 42.17 in the very well developed category so that in the second cycle there was an increase of 7, It was concluded that at the end of the second cycle the research was said to be successful because the criteria for success had been reached according to the agreement between the researchers and the collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fadilah. (2017). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Kencana.

Helmawati. (2018). Mendidik Anak Berprestasi Melalui 10 Kecerdasan. PT Remaja Rosda Karya.

Istiqomah, Wijayanti, R., & Asmah, A. (2019). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen Pengembangan Media Papan Laci Pintar Untuk Kemampuan Berhitung Kelompok B Usia 5-6 tahun Tk Miftahul Khoir 1 Purwosari Pasuruan. 3, 919–929.

Iswantiningtyas, V. (2020). Permainan Kopi ( Kotak Pintar ) Untuk Multiple Intelligence Anak Setiap anak manusia dilahirkan dengan membawa sejumlah potensi yang diwariskan dari generasi sebelumnya , potensi yang dimilikinya pun tidaklah sama walaupun mereka terlahir kembar . Anak me. 1, 228–239.

Kurniati, E. (2016). Permainan Tradisional dan Perannya Dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak. Kencana.

Malapata, E., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Megawati Putri Wijayanti & Mas’udah. (2019). Pengaruh Media Kotak Pintar Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Kelompok A. PAUD, 8(2), 1–6.

Mirantika. (2021). Pengembangan Permainan Papan Pintar Angka (PAPINKA) untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun di Desa Talang Padang Kecamatan Padang Guci Hilir Kabupaten Kaur. IAIN Bengkulu, 1.

Mulyani. (2021). Peningkatan Kemampuan Kreativitas Anak Melalui Permainan BITOJAWA Di RA Fatimah Pada Usia 5-6 Tahun Kelompok B Tahun 2021. Skripsi Universitas PGRI Palembang.

Ni Wayan Uci Ratna Dewi, dkk (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia Dini Melalui Video Animasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9.

Novianti, R. (2015). Pengembangan Permainan Roda Putar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun. Educhild, 4, 56–63.

Oktriyani, N. (2017). Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini Melalui Permainan Lingkaran Angka Di Taman Kanak-Kanak Qatrianda Kecamatan Kota Tengah Padang. Unilak, 1(1), 83–96.

Purnama, S. (2019). Alat Permainan Edukatif. PT Remaja Rosda Karya.

Rahayuningsih, S. S. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode bErmain Dengan Media Kitak Pintar. Pendidikan, 9(1), 11–18.

Ratna Dewi, N. W. U., Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan pada Anak Usia Dini Melalui Video Animasi. In Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha (Vol. 9, Issue 1, p. 99). https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36800

Sari, N. M. (2020). Pengembangan Media Permaianan Mipon’s Daily Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak. Pendidikan Anak Usia Dini, 4, 831–839.

Suhendra, A. D., Asworowati, R. D., & Ismawati, T. (2020). Title. Akrab Juara, 5(1), 43–54. http://www.akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/919

Susanto, A. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Kencana.

Taty, F. (2019). Psikologi Perkembangan. Tsmar.

Published
2022-08-26
How to Cite
Yaie, F. I. J. Y., Taty Fauzi, & Dessi Andriani. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Permainan Kotak Pintar pada Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(03), 8-16. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.8807
Abstract viewed = 855 times
Pdf downloaded = 0 times