Pengaruh Permainan Bowling Huruf terhadap Kemampuan Mengenal Kata pada Anak Usia Dini

  • Shinta Nadirahsyahla Universitas PGRI Palembang
  • Taty Fauzi Universitas PGRI Palembang
  • Dessi Andriani
Keywords: Kata Kunci : Permainan Bowling, Kemampuan Mengenal Kata, Anak Usia DinI, Keywords: Bowling Game, Word Recognition Skills, Early Childhood

Abstract

 

This study aims to determine the effect of the letter bowling game on the ability to recognize words in group B children at the Fathiyyah Integrated Islamic PAUD. This type of research is a Pre-Experimental type of experimental research by providing treatment in the form of a letter bowling game method to students, then comparing the ability to recognize words in children before and after being given a letter bowling game. The sample used in this study was the total number of B grade children in the Fathiyyah Integrated Islamic PAUD. The method used in collecting research data is through a checklist observation sheet. The method in analyzing research data is the t-test. The results of the study based on the t-test calculation found that the value of fcount < ftable or 1.26 < 2.33 means Ho is rejected and Ha is accepted. It can be concluded that there is an effect of the letter bowling game on the ability to recognize words in group B children at the Fathiyyah Integrated Islamic PAUD. It can be suggested that the letter bowling game should be used in word recognition lessons for other classes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilinda Diyah Permata, N. I. S. R. (2018). Modifikasi Permainan Bowling Terhadap Kemampuan Mengenal Kata Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Pertiwi Jampes Pace Nganjuk. Pendidikan Anak Usia Dini, 2, 45–50.

Fadillah. (2017). Bermain dan Permainan. PT Fajar Interpratama Mandiri.

Fadillah, D. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini. Prenadamedia Grup.

Huliyah, M. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1, 60–71.

Kesumawati, N. (2017). Statistik Parametrik. NoerFikri.

Mulyani, Y. (2018). Bahasa Indonesia. Universitas Terbuka.

Nova, W. S. O. (2012). Peningkatan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Riak Antokan Lubuk Basung Kabupaten Agam. Pendidikan Anak Usia Dini, 2, 23–30.

Novianty, S. A. P. dan R. (2017). 50 Games For Fun Learning And Teaching. PT Indeks.

Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Prenadamedia Grup.

Permata, R. D., Keguruan, F., Arciniegas Paspuel, O. G., Álvarez Hernández, S. R., Castro Morales, L. G., & Maldonado Gudiño, C. W. (2021). Inte- ligencia emocional en estudiantes de la Universidad Autónoma de Los Andes. Revista Conrado, 17(78), 127-133.

Suryastini, L. A., Tedjasaputra, M. S., Fadlillah, M., & Istati, R. (2019). Bermain, mainan dan permainan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, Vol.2,No.1(1), 2.

Permatasari, A., Mulyani, B., & Nurhayati, N. (2014). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Joyful Learning Dengan Metode Pemberian Tugas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Koloid Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Simo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(1), 117–122.

Pinatih, D. (2015). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Dalam Menulis Dengan Metode Pemberian Tugas Berbantukan Media Gambar Pada Anak Kelompok B2 Semester 1. PG-PAUD Universitas Ganesha, 3.

Rahayu, D. P. (2018). Pengaruh Media Cantol Raudhoh Terhadap Kemampuan Mengenal Suku Kata dan Meniru Huruf Pada AUD. Pendidikan Anak Usia Dini, 2, 12–20.

Sari, R. Y. (2014). Meningkatkan Keterampilan Membaca Sombol Pada AUD Melalui Bowling Huruf Di Kelompok A PAUD Kemala Bhayangkari 26 Kota Bengkulu. Potensia, 1, 24–29.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian, Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulaiman, H. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Kata Melalui Metode Bermain Kata Huruf Pada Kelompok B TK Persada Tanggerang Seberang. Pendidikan Anak Usia Dini, 3, 34–41.

Wiranti, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuntitatif Kualitatif. Kencana.

Published
2022-08-26
How to Cite
Nadirahsyahla, S., Taty Fauzi, & Dessi Andriani. (2022). Pengaruh Permainan Bowling Huruf terhadap Kemampuan Mengenal Kata pada Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(03), 16-24. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i03.8922
Abstract viewed = 348 times
Pdf downloaded = 0 times