ISLAMIC SOCIAL REPORTING (ISR) PADA PERBANKAN SYARIAH DI INDONESIA

  • lulu amalia nusron Fakultas Bisnis Universitas PGRI Yogyakarta
  • rani eka diansari Fakultas Bisnis Universitas PGRI Yogyakarta
Keywords: Profitability, Liquidity, Company Size, Leverage, Company Age, Islamic Governance Score, Islamic Social Reporting (ISR) Disclosure

Abstract

This study aims to determine Profitability, Liquidity, Company Size, and Leverage on Islamic Social Reporting (ISR) in Islamic Banking in Indonesia. The research period is 2016-2019. This study uses a quantitative approach. The population is all sharia banking in Indonesia registered with the OJK in 2016-2019. The sample was determined by purposive sampling technique, so that there were 32 financial reports from 8 BUS. Analysis makes use of multiple linear regression. The results concluded that (1) Profitability has no effect on Islamic Social Reporting. (2) Liquidity has no effect on Islamic Social Reporting. (3) Company size has no effect on Islamic Social Reporting. (4) Leverage affects Islamic Social Reporting. (5) Company age has no effect on Islamic Social Reporting. (6) Islamic Governance Score has no effect on Islamic Social Reporting.

 


Keywords: Profitability, Liquidity, Company Size, Leverage, Company Age, Islamic Governance Score, Islamic Social Reporting (ISR) Disclosure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affandi, H., & Nursita, M. (2019). Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, dan Ukuran Perusahaan: Sebuah Analisis Islamic Social Reporting (ISR) pada Perusahaan yang Terdaftar di JII. Majalah Ilmiah BIJAK, 16(1), 1–11.

Aini, N., Susilowati, Y., Indarti, K., & Age, R. F. (2017). Pengaruh Umur Perusahaan, Ukuran Perusahaan, Leverage, Likuiditas, Profitabilitas dan Kinerja Lingkungan Hidup Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Jakarta Islamic Index (JII) Tahun 2012 – 2015. Dinamika Akuntansi, Keuangan, Dan Perbankan, 6(1), 67–82.

Astuti, S. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengukuran Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) Perbankan Syariah Berdasarkan Indeks Islamic Social Reporting (ISR). Jurnal Akuntansi & Manajemen Akmenika, 16(1), 162–174.

Aziz, M. R., Roekhudin, & Andayani, W. (2019). Analisis Efek Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Likuditas, dan Kinerja Lingkungan Terhadap pengungkapan Islamic Social Reporting. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 15(2), 67–76. https://doi.org/10.21067/jem.v15i2.4089

Citravury, D., Mulyati, S., & Icih. (2019). Analisis Pengaruh Ukuran Perusahaan, Jenis Industri, Umur Perusahaan, dan Penerbitan Sukuk Terhadap Tingkat Pengungkapan Islamic Social Reporting ( ISR ) Pada Perusahaan Yang Terdaftar di Daftar Efek Syariah (Des) Tahun 2010-2012. Journal Islamic Economic, Accounting and Management, 1(1), 1–25. https://doi.org/10.35310/tsarwatica.v1i01.82

Dewi, M. A., & Putri, C. M. (2018). Analisis Yang Memengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting. Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 2(2), 107–115.

Eksandy, A., & Hakim, M. Z. (2018). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting pada Perbankan Syari’ah Indonesia Periode 2011-2015. Jurnal Akuntansi Maranatha, 10(2), 187–198. https://doi.org/10.28932/jam.v10i2.1084

Farook, S. Z., & Lanis, R. 2003. Banking on Islam? Determinants of CSR Disclosure. International Conference on Islamic Economics and Finance.

Hasanah, N. T., Widiyanti, N. W., & Sudarno. (2017). Analisis Pengaruh GCG dan Kinerja Keuangan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR). E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 5(2), 115–120.

Herawati, Rawi, & Destiana, R. (2019). Pengaruh Roa dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah. Jurnal Akuntansi, 14(1), 1–12.

Hidayah, K., & Wulandari, W. M. (2017). Determinan Faktor Yang Mempengaruhi Social Reporting Pada Perusahaan Pertanian Yang Terdaftar Di Indeks Saham Syariah Indonesia (ISSI) Tahun 2012-2015. Journal of Islamic Economics and Business Volume, 2(2), 213–238. https://doi.org/10.24042/febi.v2i1.943

Lestari, S. (2016). Pengaruh Tingkat Profiabilias, Likuiditas, Leverage, Ukuran Perusahaan dan Umur Perusahaan Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Perbankan Syariah Indonesia Tahun 2010-2014. Jurnal Akuntansi AKUNESA, 4(2), 1–24.

Maulina, R., & Iqramuddin. (2019). Pengaruh Likuiditas, Financial Leverage, Profitabilitas Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR) dan Dampaknya Terhadap Nilai Perusahaan Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal AKBIS, 3(1), 57–72. https://doi.org/10.35308/akbis.v0i0.1021

Mokoginta, R. M., Karamoy, H., & Lambey, L. (2018). Pengaruh Komisaris Independen, Dewan Pengawas Syariah, Kepemilikan Institusional, dan Profitabilitas Terhadap Tingkat Pengungkapan Tanggung-jawab Sosial pada Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Riset Akuntansi Dan Auditing “Goodwill,” 9(1), 55–71. https://doi.org/10.35800/jjs.v9i1.19103

Nuraeni, A., & Rini. (2019). Faktor faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting. JEBI (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 4(1), 77–83.

Ramadhani, F., Desmiyawati, & Kurnia, P. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting. JOM Fekon, 3(1), 2487–2500.

Sulistyawati, A. I., & Yuliani, I. (2017). Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Indeks Saham Syariah Indonesia. AKUISISI: Journal of Accounting & Finance, 13(2), 15–27. https://doi.org/10.24127/akuisisi.v13i2.166.g124

Sunarsih, U., & Ferdiyansyah. (2017). Determinants Of The Islamic Social Reporting Disclosure. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 9(1), 69–80. https://doi.org/10.15408/aiq.v9i1.3771

Taufik, Widianti, M., & Rafiqoh. (2015). Pengaruh Islamic Governance Score, Leverage, dan Profitabilitas Terhadap Islamic Social Reporting Index Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 13(2), 177–198. https://doi.org/10.29259/jmbs.v13i2.3348

Wahyuni, S. (2018). Islamic Social Reporting Disclosure and Determinant Factors: Empirical Evidence from Islamic Banks in Indonesia. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 231(Amca), 389–392. https://doi.org/10.2991/amca-18.2018.107

Widiyanti, N. W., & Hasanah, N. T. (2017). Analisis Determinan Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR). Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 5(2), 239–264.

Yentisna, & Alvian, A. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, dan Leverage Terhadap Islamic Social Reporting Pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. MENARA Ilmu, 13(10).

Published
2021-04-02
Section
Articles
Abstract viewed = 1667 times
PDF downloaded = 1148 times