Collaboration between Vocational Higher Education and UMKM Towards National Empowerement
Kolaborasi Perguruan Tinggi Vokasi dan UMKM menuju Kemandirian Nasional
Abstract
Micro, Small, and Medium Enterprises/UMKM are one of the main pillars of economic fundamentals that contribute positively to the Indonesian economic ecosystem. However, the high role of UMKM in the Indonesian economy is still hindered by the large number of UMKM in the informal sector, making it difficult to upgrade. The purpose of this community services activity is to increase the empowerement of UMKM actors through mentoring activities by vocational college collaborated with KADIN Malang City and Jawa Timur province and BUMDes in Malang Regency. The UMKM mentoring method is carried out with lectures, discussions, questions and answers, training and assignments, as well as direct output-based assistance. The results of PkM activities show that UMKM assistance from lecturers as well as students provides solutions to partner problems related to aspects of management, legality, capital, and UMKM resilience strategies, as well as increasing independence, adding knowledge and business skills improvement
Downloads
References
Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64–72. https://doi.org/10.37058/wlfr.v3i1.4719
Anita Sari, D., Arifa Ariyanti, A., & Ika Damayanti, A. (2022). Pendampingan Manajemen Usaha UMKM Sambel Pecel Bu Heru Untuk Meningkatkan Daya Saing Universitas YPPI Rembang 1)2)3)4). 82–89. DOI:10.33061/awpm.v6i2.8135
Dessyarti, R. S., Perdana, R. A., & Violita, C. (2022). Pendampingan Manajemen Usaha Umkm Carang Mas “Bu Yanti” Menuju Pemulihan Ekonomi Nasional. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 6(2), 93–100. https://doi.org/10.35334/jpmb.v6i2.2527
Efendi, K., & Mariya Waharini, F. (2023). The Influence of Entrepreneurship Character, Technology, and Financial Literacy on MSME Business Performance in Central Java and Yogyakarta. Jurnal Analisis Bisnis Ekonomi, 23(1), 40–55. https://doi.org/10.31603/bisnisekonomi.v23i1.8515
Fajrul Falaq, M., & Asmara, K. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penghambat UMKM Di Indonesia Dalam Melaksanakan Ekspor Selama Pandemi Covid-19. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(4), 999–1008. https://doi.org/10.54443/sinomika.v1i4.484
Fatimah, SE, D., Rozza, S., & Metekohy, E. Y. (2023). Rendahnya Adopsi Digital Marketing Pada Umkm Anggota Iwapi Kota Depok. Ekonomi & Bisnis, 22(1), 25–34. https://doi.org/10.32722/eb.v22i1.5763
Hanif, H., Hidayat, T., & Haryadi, R. N. (2023). Pelatihan Keterampilan Manajemen Operasional bagi UMKM: Peningkatan Efisiensi dan Produktivitas. Jabdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 34–38. https://doi.org/10.56457/jabdimas.v1i1.52
Harpindo Nasir, Nurhayati Nurhayati, & Esi Sriyanti. (2023). Analisis Upaya Dinas Koperasi Usaha, Kecil, Menengah Perindustrian Dan Perdagangan (Dkukmpp) Kabupaten Solok Dalam Mengembangkan Potensi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Manajemen Bisnis, 2(1), 102–119. https://doi.org/10.55606/jupsim.v2i1.797
Hartono dan Hartomo, Deny Dwi. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan UMKM di Surakarta. Jurnal Bisnis & Manajemen, 14(1). DOI: https://doi.org/10.20961/jbm.v14i1.2678
Kusmanto, H., & Warjio. (2022). The Importance of Legality of Businesses for Small and Medium Micro Businesses. ABDIMAS TALENTA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 187–194. https://doi.org/10.32734/abdimastalenta.v7i1.4210
Mardanugraha, E., & Akhmad, J. (2023). Ketahanan UMKM di Indonesia menghadapi Resesi Ekonomi. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 30(2), 101–114. https://doi.org/10.14203/jep.30.2.2022.101-114
Maulana, H., Indah Handayani, A., Ikhsan Fitrianata, M., Aizzatul Fakhiroh, L., Oktauli Sijabat, R. B., & Rohmatin Nakrowiyah, F. (2023). Sosialisasi Dan Pendampingan Pembuatan Nomor Induk Berusaha (NIB) Melalui Online Single Submission (OSS) Untuk Mitra UMKM Tape Desa Musir Kidul Dusun Semen. Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 2(3), 28–33. https://doi.org/10.55542/jppmi.v2i3.668
Pangestika, W., Samri Julianti Nasution, Y., & Daim Harahap, R. (2023). Pengaruh Brand Image, Kualitas produk, serta Label Halal terhadap Keputusan Pembelian skincare korea “Some by Mi” pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sumatera Utara. SAMMAJIVA : Jurnal Penelitian Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 160–171. https://doi.org/10.47861/sammajiva.v1i2.204
Rafiuddin, M., & Hasan, A. (2023). Peran Perbankan Syariah dalam Mengembangkan UMKM di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Samudra Ekonomi Dan Bisnis, 14(2), 251–261. https://doi.org/10.33059/jseb.v14i2.4703
Sari, A. P. S., Ritonga, M. R. S., Aulia, R., Syahfitri, W., & Firmansyah, H. (2022). Pemberdayaan dan Pengembangan UKM sebagai Pendorong Ekonomi Desa (Studi Kasus pada Desa Kramat Gajah, Kecamatan Galang, Sumatera Utara). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1262–1269. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i5.11198
Srijani, K. N. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v8i2.7118.
Susanti. (2020). Pelatihan Digital Marketing dalam Upaya Pengembangan Usaha Berbasis Teknologi pada UMKM di Desa Sayang Kecamatan Jatinangor. Sawala : Jurnal pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa dan Masyarakat, 1(2). DOI : https://doi.org/10.24198/sawala.v1i2.26588.
Syihab Ulin Nuha, J., & Hartono, B. (2022). Strategi Bisnis Untuk Menghadapi Persaingan Masa Kini Pada Umkm Rintisan (Studi Pada Bisnis Umkm Kopi Bubuk Jack.Id Kabupaten Temanggung). SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(6), 867–878. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i6.102